Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 med Nikkor 50/1,8 D-objektiv? Möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikondockan

Medlem
Hej! Här inne verkar det finnas människor med fotovana så jag hoppas det finns någon som kan göra mig lite smartare nu..

Det är så att jag idag hämtat ut ett paket från ebay där jag köpte en Nikon D50 och ett objektiv till, ett 50mm 1.8D.. Allt skulle fungera problemfritt, kamerahuset och objektivet och tillsammans skulle de ge fina bilder. Jag har tittat runt på bilder och fastnade för deras jobb tillsammans. Men självklart fungerar det ju inte i mina händer. Direkt när jag sätter i objektivet i kameran, ställer in den på Auto och sätter på blinkar det F EE på displayen. Jag kontrollerar att den lilla spaken på huset också är inställd på auto och att bländaröppningen står på det högsta f/talet (F22) och låser. Ingenting händer. Skärmen är svart och den reagerar inte på någonting. Den fungerar inte i någon annan inställning heller.

Det konstiga är att objektivet fungerar, manuellt, på min gamla Nikon D40 och att även den nya D50 autofokuserar på mitt Tamron 70-300 objektiv. Det är endast tillsammans som D50 och 50mm inte vill sammarbeta. Förövrigt har jag ett SD kort på 2GB och ett på 4GB.....

Någon som vet vad felet är? Tack på förhand!!
 
FEE tyder på bländarfel.

På objektiv av samma typ som 50/1,8D ska man ställa in minsta bländaren på bländarringen, det orangea talet, och låsa bländarringen där med en liten knapp. Det är för att bländarringen i normalläget ska vara helt avspänd så att kameran kan reglera bländaren som den vill. Är inte bländarringen där kan inte kameran använda bländaren.
 
Tack för snabbt svar!

Det orangea talet är 22. I manualen stå det om blinkande F EE:
Problem: "Objektivets bländarring är inte
låst på minsta bländaröppning.
"

Lösning: "Lås ringen på minsta bländaröppning
(högsta f/-talet).
"

Efter nummer 22 är ju 16, 11, 8, 5.6 osv.. Ytterst på objektivet är den vita linjen pekad på en liggande åtta, ett oändlighetstecken eller hur kan ska beskriva det.
 
Och även om jag väljer att inte använda autofokus utan vill fota manuellt eller med annan inställning så fungerar det inte heller. Låset är uppknäppt, och spaken vid sidan som manuellt och inställningen på taket likadant. Det är svart. Men fungerar utmärkt på D40.
 
Och även om jag väljer att inte använda autofokus utan vill fota manuellt eller med annan inställning så fungerar det inte heller. Låset är uppknäppt, och spaken vid sidan som manuellt och inställningen på taket likadant. Det är svart. Men fungerar utmärkt på D40.

Hej!

Har du kollat om det finns nåt smuts på nån kontakt?
Kolla den lilla plastklacken precis under blixten så att den rör sig och verkar fungera? bländarringen ska peta till den när den minsta bländaren ställs in.
Har du något annat äldre bländarringförsett Nikonobjektiv som fungerar?

Hans
 
D50 grejar inte större än 2gigabyte kort!
(men det har naturligtvis inget med bländarproblemen att göra)
 
Det har hänt någonting. Det mesta på kontrollpanelen har blinkat när jag kopplar objektivet till kameran, exempelvis mätningen och AF-området, men endast en av dessa har visats när jag använder andra objektiv. Jag har lyckats få objektivet att fungera manuellt under förutsättning att jag inte sätter i det helt, vill säga precis innan det klickar och sitter i ordentligt... Då blinkar också F - - istället för F EE.

Hans Österlind, jag tycker det mesta ser rent och fint ut, mycket renare än mina gamla prylar. Jag har ju standard objektivet kvar, fungerar det?
 
Hans Österlind, jag tycker det mesta ser rent och fint ut, mycket renare än mina gamla prylar. Jag har ju standard objektivet kvar, fungerar det?

Om du menar Nikon 18-55, så funkar det ypperligt.

Jag har själv både en D50 och ett 50/1,8 av samma typ som du och det fungerar som det ska. Om inget är trasigt, ska vi nog fixa det här åt dig! Fick du med någon handbok till kameran?


Per.

PS. Förstår jag rätt att 50:an fungerar fint (förutom autofokus) på din D40? Då bör du prova 18-55 (om du har en sådan) på din D50. Om det fungerar också, är jag förbryllad!
PPS. Använd 2GB-kortet på din D50.
 
Hej Per! Precis ja, det är 18-55. Nej jag tror inte att någonting är trasigt eftersom 50mm objektivet fungerar på D40, och D50 fungerar med med både nikon 18-55 och tamron 70-300. Det är tillsammans de krånglar.

Nej någon handbok till D50 fick jag inte med men jag har en manual till kameran på internet.
 
Hej Per! Precis ja, det är 18-55. Nej jag tror inte att någonting är trasigt eftersom 50mm objektivet fungerar på D40, och D50 fungerar med med både nikon 18-55 och tamron 70-300. Det är tillsammans de krånglar.

Nej någon handbok till D50 fick jag inte med men jag har en manual till kameran på internet.

Jag skrev mitt PS medan du svarade!

Per.
 
Det har hänt någonting. Det mesta på kontrollpanelen har blinkat när jag kopplar objektivet till kameran, exempelvis mätningen och AF-området, men endast en av dessa har visats när jag använder andra objektiv. Jag har lyckats få objektivet att fungera manuellt under förutsättning att jag inte sätter i det helt, vill säga precis innan det klickar och sitter i ordentligt... Då blinkar också F - - istället för F EE.

Hans Österlind, jag tycker det mesta ser rent och fint ut, mycket renare än mina gamla prylar. Jag har ju standard objektivet kvar, fungerar det?


Hej!

Glöm inte kolla plastklacken som bländarringen påverkar vid minsta bländaröppning! Jag har yrat lite i nattmössan, klacken sitter på utsidan av bajonetten ungefär klockan 7 och motsvarande ska finnas på bländarringen

Hans
 
Hej!

Jag hann ändra mig före ditt inlägg! ;-) men jag tror nog mer på kl 7 än kl 8......;-)

Hans

Eftersom ändringstid inte står i ditt inlägg så kan jag inte avgöra det. Helt klart är att du inte hann ändra innan jag tryckte på "Besvara med citat". ;) Jag vill nog vidhålla att det är närmare 8 än 7 och jag skrev inte att det var exakt kl 8. Nu blir det ju spegelvänt eftersom jag har fotograferat bakänden av objektivet istället, men det är den lilla klacken nere till höger som trycker på avkännaren hursomhelst.
 

Bilagor

  • DSC_2674.jpg
    DSC_2674.jpg
    72.1 KB · Visningar: 107
Plastklacken i objektivet och i kameran fungerar vad jag kan se. De båda går att dra fram och tillbaka och i objektivet flyttar sig den stegvis när jag justerar bländarringen. Blir inte klok av det här... det känns som om något ändå är trasigt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.