Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon d50 förinställda program, fel??

Produkter
(logga in för att koppla)

surf

Ny medlem
Hej här kommer en säkert dum fråga, men tacksam för hjälp ändå!

Inhandlade en nikon d50 igår och testa dom olika förinställda motivprogramen (inomhus).

Så här gjorde jag: tjejen ställde sig en bit ifrån och viftade rätt fort med sitt långa hår och jag fota med dom olika programmen.

Det som förvånade mig är att när man valde tex barnmotiv som förval så lyckades jag frysa bilden rikitgt bra...

..men sen när jag valde sportmotiv så frös den inte alls, och hade även svårt att fokusera!

Ska det vara så???

Ganska ny på det här, tacksam för svar

Jag använder ju aldrig motivprogrammen, men det bör ju stå i manualen hur de funkar på D50:n.

Sportprogrammet väljer troligen, precis som på D70, följande fokus som använder alla AF-punkter för att följa motivet. Detta innebär kameran känner av när motivet flyttar sig och följer med motivet. Det går åxå att trycka av bilder bilder utan att kameran hittat fokus. Med kontinuerlig fokus (följande fokus) har man avtrycksprioritet och man kan alltså trycka av bilder när som helst, medan man med "Single" har fokusprioritet och kameran måste alltså hitta fokus innan det går att ta någon bild.

Barnprogrammet på D50 har jag ingen koll på alls. :)
Det är fullt möjligt att Barnprogrammet väljer AutoISO, medan sprotprogrammet inte gör det.

Tack för svaret, men jag blev kanske inte så mycket klokare :),

Undrar om det kanske kan vara fel på kameran, jag tycker att den i sportläget borde frysa bilden bäst, men den fryser inte alls här och har som sagt svårt och hitta focus.

Kanske är det helt fel och testa sportprogrammet på en person som står och svänger fort med håret en 2 meter bort???, Det kanske blir bättre om jag försöjer frysa ett större motiv, tex nån som springer ute..

Kom gärna med fler svar

Ang. fokusering så beror det säkerligen på det jag skrev. I barnläget så är det troligen AF-S och closest subject som är valt, medan den försöker följa motivet i sportläget. Om någon står och "sprattlar" är det fullt möjligt att autofokusen blir förvirrad och/eller inte hänger med. Dessutom går det ju, som sagt, att trycka av bilden, även om kameran inte hittat fokus.

Sportläget använder inte blixt, kom jag på. Det är säkerligen därför du fick en mycket längre exponering. Jag är rätt säker på att barnläget använder blixt, om behovet uppstår.

Okej, då förstår jag lite bättre tror jag, autofokusen blir helt enklet förvirrad i sportläget när någon står och "sprattar" då den har följande fokus i sportläget, det där med blixten stämmer oxå, använde ingen blixt i sportläget.

Med andra ord så beter sig kameran som den ska, inget fel på den tror du?

Känns dock som sportläget är ganska oanvändbart i vissa läge, text en kickflip i skatebord, där både ben och bräda flaxar rätt bra, har ifs tänkt lära mig och ställa den manuelt, men ändå..

Nej, jag tror inte det är något fel på den.

Sen handlar det ju kanske inte om att kameran är "värdelös" utan att man får lära sig hur den fungerar och att jobba utifrån det.
Jag har sett skateboardbilder, bra sådana, tagna med både D70 och D50, även om jag inte vet om jag sett just en backflip. :)
Det finna ju alla möjligheter, allt från att använda följande fokus, till att förfokusera med single, eller tom fokusera manuellt. :)

Det är ju dock svårt att göra ett program som är skräddarsytt för ALLA typer av motiv, så visst kan det finnas tillfällen då motivprogrammen kanske är mindre passande.

Ärligt talat - försök undvika motivlägena. Kör istället PAS-lägena och fundera runt slutartider osv.

Motivlägena har en massa "hyss" för sig. Det är inte alls säkert att teknikerna som tänkt ut dom har tänkt likadant som du när du tar motivet. Alltså måste du lära dig "hur motivlägena är uttänkta" och det är egentligen krångligare än att lära sig hur PASM-lägena funkar.

Gå istället igenom dom här grejerna:

http://www.fotosidan.se/cldoc/1095/

Ärligt talat tycker jag att det borde vara förbjudet med motivlägen på en systemkamera ;-)

Använd bara P S A M vid fotografering med D50.
Om du använder dessa lägen så kan du använda AdobeRGB som färgprofil.
Vid övriga lägen väljer kameran sRGB som är en "sämre" färgprofil.
Själv så använder jag (till 90%) bara P och ibland M.
Det innebär också att JAG bestämmer om det skall vara blixt eller inte. Tycker inte om när kameran bestämmer vad jag skall använda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar