Annons

Nikon D50 - Err i displayen

Produkter
(logga in för att koppla)

andmag

Aktiv medlem
Jag har sett några trådar ang Err i lilla displayen på bla D50 & D70

Jag ska berätta hur jag löste mitt problem med Err i displayen på min D50. Det finns naturligtvis flera orsaker med Err i display men så här gjorde jag.

Jag har som sagt en D50 och har tänkt att uppgradera snart så jag hade med kameran på röjpartaj. Dagen efter så skulle jag använda kameran och när man tryckte på avtryckaren så slog spegeln upp men inte slutaren så detta resulterade i att spegeln fastnade i uppfällt läge. Det jag misstänkte var ju då att slutaren fastnat så jag tog beslutet att försöka släppa på den.

Jag ställde in kameran för spegellås och fällde upp den. Slutaren öppnade sig ju inte för att visa lågpassfiltret. Jag tog då den tunnaste stiftpennan jag hade och petade försiktigt neråt på ena armen på slutaren och snippedisnapp så öppnade sig den. Den satt inte hårt men jag kände att den fastnat i överkant.

Nu fotar jag för fulla muggar med min gamla trotjänare igen.

OBS!! Jag tar inget ansvar över era egna försök att förstöra era kameror :) som sagt var min kamera inte så mycket värd och jag tyckte inte det var värt att kosta på den en service.

/Anders
 
Fick samma fel på min D50 för några dagar sedan.

Testade alla tips som finns att hitta (minneskort, manuellt läge, återställningsknapp) men inget hjälpte. Var helt inställd på att skicka in kameran på service men då hittade jag ditt inlägg här..

Jag låste spegeln och kikade in. Såg inte lowpass filtret utan bara slutaren i stängt läge. Så jag körde ditt trick och petade lite nedåt med en stiftpenna på en av nitarna som finns på slutararmarna. Jag behövde bara peta lite försiktig sen släppte slutaren nån millimeter i överkanten. Sedan var det bara slänga på objektivet och testa..jihaa!! Kameran fungerar!

Om jag inte sett ditt inlägg här hade jag aldrig vågat in och peta sådär. Stor tack för tipset!!

/Rolle
 
Jag har samma problem men min spegellåsning fungerar inte. Den är bara grå i menyn. Batteriet är nyladdat men alla pluttar utom en på batteri displayen är tända...
Någon som har bra förslag på lösning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.