Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40x eller D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Är en amatörfotograf som reser väldigt mycket, senast var jag i Thailand och tog ca 2000 bilder i varierande miljöer tex i regnskogen, storstäder, vattenmiljöer av varierande slag m.m.
Och nu är det dags att inhandla en ny kamera för mina framtida resor, och jag har sneglat lite åt D80, har erfarenhet av just denna modellen då jag har lånat den av en kompis ett flertal gånger. Men nu till frågan vad som skiljer denna från D40x, har fått ett pris på D80 med ett 17-55 objektiv för 9000kr, men en D40x kostar ju bara 7000kr minus ca 800 kr för deras kampanj just nu. Tänkte mig eventuellt o köpa D40x med 17-55/55-200 VR objektiv eller just D80 med 17-55 objektivet, vad tror ni skulle passa mig?
Tar oftast bilder i RAW format som jag sedan brukar redigera i photoshop Elements.

Är du säker på att det är ett 17-55 du får med för det objektivet kostar typ 15000 nytt? Om det är det så slå till för då får du en mycket bra kamera med mycket bra optik. Mer troligt är väl att det handlar om 18-55.
Nackdelen med D40x är väl avsaknaden av afmotor i huset men om du inte tänker köpa massa mer objektiv än 18-55 och 55-200 är det inget problem. Fördelen är ju att den är mindre och lättare att släpa med sig på resor. Om du kan tänka dig att lägga lite mer pengar så kan du köpa ett 18-200VR. Kostar lite over 6000. Då får du allt i ett objektiv. Mycket smidigt för resor.

Har du kännt på en D40/D40x? Själv tycker jag att greppet är alldeles för litet, D80 känns rejälare och bättre, tycker jag. Sedan kan du köpa ett batterigrepp till D80 vilket saknas till D40/D40x. Så har du råd, så tycker jag absolut att du ska satsa på en D80.

ANNONS