jag tänkte skriva det men struntade i det.... men - jag ska ta mig i kragen och läsa någon bok om fotografering
kan du motivera varför blixt är bättre?
En fråga till: vad är ett sånt objektiv jag har "bra till" ?
En blixt som SB-600 har mycket större effekt än den inbyggda, och du kan rikta den rakt upp i taket eller åt sidan, och på det viset studsa blixtljuset via dessa ytor så det sprids jämnare ut i hela rummet. På det viset slipper du skuggor med skarpa kanter på väggarna bakom huvuden osv. Det är bara en av fördelarna med en extern blixt.
Objektivet du har är bra till mycket, bl.a. just sånt du använder kameran till idag. Men det kan kännas lite begränsande ibland. Saker objektivet inte funkar så bra till:
- Närbilder på småfåglar i grantoppen -> kräver ett långt teleobjektiv
- Extrema närbilder på t.ex. små insekter -> Makroobjektiv rekommenderas för bästa resultat (närbildslinser eller distansringar kan dock ge hyfsat resultat för avsevärt mindre pengar)
- Bilder med fisheye-effekt eller allmänt för mer vidvinkliga bilder. Interiörbilder blir nog bäst med äkta vidvinkelobjektiv.
- Rent generellt funkar objektivet ganska dåligt i svagt ljus (t.ex. konserter), då blir slutartiderna för långa och autofokusen börjar få problem. Vill man fotografera i mörkare miljöer behövs bättre ljusstyrka (större bländare) eller blixt, eventuellt både och. Största bländaren på ditt kitobjektiv är antagligen f/3,5 fullt utzoomat och f/5,6 fullt inzoomat. Jämfört med f/5,6 släpper f/4 igenom dubbelt mer ljus, f/2.8 fyra gånger mer, f/2 sexton gånger mer och f/1,4 trettiotvå gånger mer.
- Bländaren påverkar även skärpedjupet i samma grad. Ju större bländare (mindre tal, mer ljuskänsligt) desto kortare skärpedjup.
Låna absolut en bok om digital fotografering på biblioteket. Det finns massor att lära sig som du absolut bör lära dig förrän nån kan säga vad det är du behöver... Du måste alltså kunna sätta fingret på vad i ditt objektiv som begränsar dig innan nån vet vad du bör satsa på.
PS. Kom visst lite fler inlägg under tiden jag skrev det här... Ett billigare alternativ till Sigman som det länkas till är det något ljussvagare men ändå ljusstarka Nikkor AF-S DX 35/1.8 G som ju har ljusstyrka f/1.8 vilket inte är fy skam. Jag har ett sånt objektiv och jag älskar det! Komplettera med en SB-600 och du blir garanterat nöjd! Om det är vad du vill satsa på alltså. Ta reda på det först.