Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40 och 18-55 mm??? kan inget

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria Högberg

Aktiv medlem
Hej
Jah har en Nikon D40 18-55mm kamera som jag fotar med hej vilt - tycker om att fota, det blir mycket barn , bal även bröllop !!
Jag har inga somhelst kunskaper om kamera, ljus osv...
fotar för det är kul - hobby
Är ändå lite trött på mitt objektiv... vad ska man köpa för nått
är sugen på lite innomhus fotografering har mest eller bara fotat ute.

Vad kan passa mig tror du?
Eller tipsa om bra sida jag kan läsa.

Såg någon fråga om samma kamera här fast på eng :(

Är ändå lite trött på mitt objektiv... vad ska man köpa för nått
är sugen på lite innomhus fotografering har mest eller bara fotat ute.

Det kanske skulle passa med en bra blixt i stället! T.ex. en Nikon SB600.

Gå till närmaste bibbla och låna en bok om att fotografera. Eller köp en, den kommer att ge dig mycket bättre bilder än ett nytt objektiv.

Per.

jag tänkte skriva det men struntade i det.... men - jag ska ta mig i kragen och läsa någon bok om fotografering :)

kan du motivera varför blixt är bättre?

En fråga till: vad är ett sånt objektiv jag har "bra till" ?

Det allra mesta, det är därför det säljs som "första" objektiv! De allra flesta bilder tas nog med just de brännvidderna, mellan 18 och 55 mm (på en kamera med en sensor som just din kamera har)! De flesta bilder tas också med en bländare som är mindre (dvs större tal) än ditt objektiv. Det innebär att de allra flesta bilder kan tas med just ditt objektiv!

Sedan är det en annan sak att många fotografer vill gå utanför just det där "flesta"...

Du kan ta bilder inomhus utan blixt med ditt objektiv också, bara du köper ett stativ. Den där fotoboken förklarar hur du gör. Eller, det kan jag göra nu: sätt kameran på ett stativ, ställ kameran på P-läget och tryck av. Klart!

Per.

Det här objektivet har hjälpt mitt inomhusfotograferande. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9971 Eftersom det är såpass ljusstarkt så har jag kunnat ta en hel del roliga bilder utan blixt.

Skillnaden mot Marias objektiv är väl bara vilken slutartid som kan användas, men det är ju i och för sig en viktig parameter.

Per.

PS. När du kan använda 1/60 s, får hon använda 1/8 s och måste använda stativ. Och du får snyggare ch kortare skärpedjup. DS

jag tänkte skriva det men struntade i det.... men - jag ska ta mig i kragen och läsa någon bok om fotografering :)

kan du motivera varför blixt är bättre?

En blixt som SB-600 har mycket större effekt än den inbyggda, och du kan rikta den rakt upp i taket eller åt sidan, och på det viset studsa blixtljuset via dessa ytor så det sprids jämnare ut i hela rummet. På det viset slipper du skuggor med skarpa kanter på väggarna bakom huvuden osv. Det är bara en av fördelarna med en extern blixt.

Objektivet du har är bra till mycket, bl.a. just sånt du använder kameran till idag. Men det kan kännas lite begränsande ibland. Saker objektivet inte funkar så bra till:

- Närbilder på småfåglar i grantoppen -> kräver ett långt teleobjektiv
- Extrema närbilder på t.ex. små insekter -> Makroobjektiv rekommenderas för bästa resultat (närbildslinser eller distansringar kan dock ge hyfsat resultat för avsevärt mindre pengar)
- Bilder med fisheye-effekt eller allmänt för mer vidvinkliga bilder. Interiörbilder blir nog bäst med äkta vidvinkelobjektiv.
- Rent generellt funkar objektivet ganska dåligt i svagt ljus (t.ex. konserter), då blir slutartiderna för långa och autofokusen börjar få problem. Vill man fotografera i mörkare miljöer behövs bättre ljusstyrka (större bländare) eller blixt, eventuellt både och. Största bländaren på ditt kitobjektiv är antagligen f/3,5 fullt utzoomat och f/5,6 fullt inzoomat. Jämfört med f/5,6 släpper f/4 igenom dubbelt mer ljus, f/2.8 fyra gånger mer, f/2 sexton gånger mer och f/1,4 trettiotvå gånger mer.
- Bländaren påverkar även skärpedjupet i samma grad. Ju större bländare (mindre tal, mer ljuskänsligt) desto kortare skärpedjup.

Låna absolut en bok om digital fotografering på biblioteket. Det finns massor att lära sig som du absolut bör lära dig förrän nån kan säga vad det är du behöver... Du måste alltså kunna sätta fingret på vad i ditt objektiv som begränsar dig innan nån vet vad du bör satsa på.

PS. Kom visst lite fler inlägg under tiden jag skrev det här... Ett billigare alternativ till Sigman som det länkas till är det något ljussvagare men ändå ljusstarka Nikkor AF-S DX 35/1.8 G som ju har ljusstyrka f/1.8 vilket inte är fy skam. Jag har ett sånt objektiv och jag älskar det! Komplettera med en SB-600 och du blir garanterat nöjd! Om det är vad du vill satsa på alltså. Ta reda på det först. :)

Jag tänkte lite i samma banor som Magnus skrev, med en SB-600 och AF-S DX 35/1.8G.
En blixt ger dig möjlighet att själv tillföra ljus. Det kan vara allt för att lätta upp skuggor till att det knappt finns något befintligt ljus eller balansera upp motljus osv. Möjligheterna blir mycket större och ljuset blir snyggare än med den inbyggda blixten. Ännu större möjligheter har man om man använder blixten vid sidan av kameran, men där är möjligheterna lite begränsade med just D40.
35/1.8 är ett ganska bra allround-objektiv som ger bättre möjlighet att fota i befintligt ljus än ditt 18-55 och man kan även få kortare skärpedjup. Det kanske inte är idealiskt just för porträtt dock, även om det såklart funkar att ta porträtt med det åxå.

En blixt ger dig möjlighet att själv tillföra ljus. Det kan vara allt för att lätta upp skuggor till att det knappt finns något befintligt ljus eller balansera upp motljus osv. Möjligheterna blir mycket större och ljuset blir snyggare än med den inbyggda blixten. Ännu större möjligheter har man om man använder blixten vid sidan av kameran, men där är möjligheterna lite begränsade med just D40.

Vi ska inte glömma den gamla hederliga tekniken med förlängningssladd(*) till blixten. En D40 håller man lätt i högerhanden, medan vänsterhanden kan höja, vinkla och vrida en SB600 för snyggt ljus.

Per.

*) t.ex. http://www.kaffebrus.com/forlangningskabel-sc-28-for-nikon-sb-800-600-etc-843.html D40 är inte uppräknad som kompatibel kamera, men det tror jag är ett misstag.

Visst kan man använda en TTL-kabel med bibehållen automatik. Man kan även använda slavtändare och radiotriggers, men med manuell blixtexponering. Det går dock inte att komma ifrån att detta begränsar lite mer än om man har full kompatibilitet med CLS och kan använda blixten var som helst i rummet, på ett stativ eller vad man nu önskar eller tom använda flera blixtar tillsammans med bihehållen TTL-mätning, om man nu skaffar fler blixtar i ett senare skede.
Oavsett vilket blir resultatet, iaf med lite övning, mycket bättre än med den inbyggda blixten.

Visst kan man använda en TTL-kabel med bibehållen automatik. Man kan även använda slavtändare och radiotriggers, men med manuell blixtexponering. Det går dock inte att komma ifrån att detta begränsar lite mer än om man har full kompatibilitet med CLS och kan använda blixten var som helst i rummet, på ett stativ eller vad man nu önskar eller tom använda flera blixtar tillsammans med bihehållen TTL-mätning, om man nu skaffar fler blixtar i ett senare skede.

Jovisst är det bättre att ha en kapablare kamera. Men om man inte har det, som trådskaparen, kan en sladd hjälpa, inte sant?

Per.

Maria!

Det bästa är om Du kan ligga några steg före vad gäller kunskap, se inte anskaffning av dyr utrustning som det saliggörande.

På nedanstående bild ser Du med början nertill:

D40 - analogt blixtaggregat och en böjd pappskiva med staniol. Det som saknas är en lärobok. Börja med det här och boken. Sedan kommer Ditt intresse att växa och därutöver inte minst Dina kunskaper som Du behöver den dag då det är dags för nyanskaffning.

Med blixt kan Du alltid använda 1/60 sek. Mängden ljus styr Du med antingen kamerans bländare, hålet i objektivet, eller med effekten hos blixten. Staniolen skall Du knyckla ihop innan den monteras.

Fråga mer om Du vill, vi är flera som svarar.

per

Bilagor

• fototeknik.jpg
    fototeknik.jpg
    23 KB · Visningar: 340
Om Du vill investera ytterligare någon hundralapp så försäk få tag i en sån här gammal TTL-kabel. Och glöm inte ett bra stativ!

per

Bilagor

• 3813AC6F.jpg
    3813AC6F.jpg
    17.1 KB · Visningar: 328
Jag vill göra ett par tillägg.

Laddspänningen hos en lämpligt aggregat skall ligga omkring 5 volt. Bilden visar spänningen hos ett metzaggregat. Det finns äldre aggregat som arbetar med betydligt högre spänning och de skall undvikas.

Och Du skall använda läge M på kameran. Kolla resultatet och använd histogrammet.

per

Bilagor

• CB578F5D.jpg
    CB578F5D.jpg
    16.3 KB · Visningar: 279
Blir det inte onödigt krångligt nu? Jag tycker, enligt tidigare inlägg, att SB600 är den bästa rekommendationen om det nu är blixtljus Maria är ute efter.

Det är nog det bästa, man vet ju bäst själv vad man behöver :). Men om jag ändå ska föreslå något så säger jag en blixt, ljuset är alltid viktigast. Själv slog jag till på både en SB-600 och ett 35mm f/1,8G, men det är lite overkill...

Hej Maria,
Jag tror också att den bästa lösningen för dig är att köpa en SB-600 för inomhusfotografering. Du kommer att märka att det helt plötsligt går att ta riktigt snygga inomhusbilder. Det blir också mycket roligare att laborera med ljussättningen vid porträttfotografering. Nästa steg är nog att skaffa ett ljusstarkare objektiv som Nikons 35 mm 1.8 eller 50 mm 1.8. Ett ljusstarkt Tele kan också vara roligt då man kan fånga ögonblicksporträtt utan att "motivet" märker det och hinner göra en märklig grimas :) Jag köpte ett fast 180 mm 2.8 för 3000:- på Ebay. Riktigt skarpt. Har du väl börjat fotografera med lite bättre objektiv märker du att det är bilder tagna med dessa som blir favoritbilder, de andra blir ofta bara dokumentationsbilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar