Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40 från pixmania, reparationsgaranti?

Produkter
(logga in för att koppla)

olskar

Medlem
Hej!
Min D40 har nu gått sönder. Visar "ERROR PRESS SHUTTER RELEASE BUTTON AGAIN" i displayen. Jag har testat att trycka på slutarknappen igenmen också uppdatera firmware i tron att det var något "mjukvarufel". Det verkar tyvärr inte vara fallet och jag är tvungen att skicka den till reparation. Läste det här i Nikons Service info:
"Nikons europeiska kontor kan inte tillhandahålla teknisk support eller garantiservice för varor
som kommer från den grå marknaden."

Min kamera kommer från pixmania och det räknas väl som grå marknad?

Dåliga nyheter. Men direkt efter jag beställt kameran skrev jag till Nikon och frågade hur jag skulle gå tillväga ifall en kamera köpt på www.pixmania.com gick sönder. Deras svar löd:
"Ja det kan ni. Om ett fel uppstår som kräver en reparation av kameran så kan ni skicka den direkt till oss för översyn. Detta går även på garanti eftersom produkten är tillverkad i Europa. Ni behöver endast skicka med kamera, kopia på kvitto samt en felbeskrivning."

Hur ska man tolka det här?
Är det föresten någon som har andra ideer på hur man kan lösa problemet själv?
 
Men i deras service info står att läsa:
"Nikons europeiska kontor kan inte tillhandahålla teknisk support eller garantiservice för varor
som kommer från den grå marknaden. Nikons europeiska kontor kan inte heller utföra
avgiftsbelagt reparationsarbete på varor från den grå marknaden. Du får inte kontakta det
lokala Nikon-kontoret för hjälp med produkter från den grå marknaden. Kontakta istället
återförsäljaren eller importören av varan för information om garanti och service samt
programvaruuppdateringar och filer för nedladdning."
 
Pixmania är väl en europeisk firma? Det är vad Nikon syftade på i sitt svar till dig - inte "grå marknad" således.
 
Oj, nu blev jag förvirrad. Nikon har tidigare sagt att jag inte kan utnyttja deras flashbackkampanj just för att kameran var köpt på, enlig dom, grå marknaden.
 
Att inte Nikon Sverige betalar tillbaka pengar för en sak du inte köpt hos dem är väl inte konstigt.

Ang. garantin så har du ju frågat och sagt var du köpt den och de har svarat att det är ok. Varför tveka?
 
nicrosoft skrev:
Att inte Nikon Sverige betalar tillbaka pengar för en sak du inte köpt hos dem är väl inte konstigt.

Ang. garantin så har du ju frågat och sagt var du köpt den och de har svarat att det är ok. Varför tveka?

Flashback, en blixt vill jag ha, inga pengar :)

Anledningen till att jag frågar här är att om dom skulle börja gnälla så tycker jag om att ha lite "kött på benen" så att säga.
 
j_s skrev:
Pixmania är väl en europeisk firma? Det är vad Nikon syftade på i sitt svar till dig - inte "grå marknad" således.

Det beror helt på var Pixmania köpt kameran.

Hos Nikon i Europa är det OK. Hos Nikon i ett land utanför europa så är det itne ok.
 
Återigen...

...vad är problemet?


olskar skrev:
Men direkt efter jag beställt kameran skrev jag till Nikon och frågade hur jag skulle gå tillväga ifall en kamera köpt på www.pixmania.com gick sönder. Deras svar löd:
"Ja det kan ni. Om ett fel uppstår som kräver en reparation av kameran så kan ni skicka den direkt till oss för översyn. Detta går även på garanti eftersom produkten är tillverkad i Europa. Ni behöver endast skicka med kamera, kopia på kvitto samt en felbeskrivning."

Hur ska man tolka det här?
 
Det är rätt stor skillnad på garantiärende och flashback kampanjen. Nu har du ju fått garantin godkänd så vad ska du med "kött på benen" härifrån till? Blir det tjafs, visa svaret du fått av Nikon. Eller tror du att det vi skriver här inne smäller högre?
 
Jag har för mig att Pixmania är ett franskt bolag och således gäller fransk konsumentköplag.

Detta trots att de har en svensk-stavad hemsida.
 
På Pixmanias FAQ-sida kan man läsa

"Hur fungerar garantiärenden hos Pixmania ?
Om fel uppkommer under det första årets garanti skall du kontakta tillverkarens after-sales service. De flesta kontaktuppgifter till tillverkarnas after-sales-service finns under rubriken « After-sales service ». Under det andra året sänder du produkten tillbaka till oss så reparerar vi den. Observera att Pixmania handhar garantiärenden under hela garantiperioden för märkena FUJI, ARCHOS, HAMA och E-Force."
 
Flashback var en kampanj från Nikon Nordic AB, som gällde kameror inköpta av Nikon Nordic godkända Nikon handlare i de nordiska länderna (vilken krånglig mening...:)).

På kameror inköpta i europa så har du europeisk garanti, så du kan lämna den till Nikon.

Hälsningar

Adam
 
j_s skrev:
På Pixmanias FAQ-sida kan man läsa

"Hur fungerar garantiärenden hos Pixmania ?
Om fel uppkommer under det första årets garanti skall du kontakta tillverkarens after-sales service. De flesta kontaktuppgifter till tillverkarnas after-sales-service finns under rubriken « After-sales service ». Under det andra året sänder du produkten tillbaka till oss så reparerar vi den. Observera att Pixmania handhar garantiärenden under hela garantiperioden för märkena FUJI, ARCHOS, HAMA och E-Force."
Du står för frakten, inte Pixmania, har jag för mig att det också står.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.