Annons

Nikon D3s - värt pengarna? [två sammanslagna trådar /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)

laibach

Aktiv medlem
Jag är gammal Canonist som nu har blivit helt såld på idén att byta upp mig till en D3s. Varför? Dynamiskt omfång. Kamerans iso-prestanda som förefaller oslagbar just nu. "Fullformat".

Idag kör jag en tre år gammal "semi-proffs" kamera från Canon, crop-variant. Jag vill upp till "fullformat". Har tittat på Canons 5d II men hur jag än ser det så är ju D3s i en klass för sig. Mht priset utomlands, ca 35 tkr, så är prisskillnaden inte astronomisk jämfört med Canons budget-fullformatare.

Frågan kvarstår dock ändå. Är D3s värt sitt pris? Vad tycker ni?

Jag är amatör, må tilläggas så jag kommer inte att tjäna pengar på kameran.

Jag är gammal Canonist som nu har blivit helt såld på idén att byta upp mig till en D3s. Varför? Dynamiskt omfång. Kamerans iso-prestanda som förefaller oslagbar just nu. "Fullformat".

Idag kör jag en tre år gammal 40D, crop-variant. Jag vill upp till "fullformat". Har tittat på 5d II men hur jag än ser det så är ju D3s i en klass för sig. Mht priset utomlands, ca 35 tkr, så är prisskillnaden inte astronomisk jämfört med Canons budget-fullformatare.

Jag förstår att 5D II och D3s är kameror i olika klasser, men har Canon någon kamera som kommer ens i närheten till D3s i prestanda och kapacitet? 1Ds III gör det inte. Möjligen kommer 1Ds IV att göra det men när kommer den och till vilket pris?

Vad tycker ni, har Nikon sprungit ifrån Canon med D3s och är det dags att byta system?

Den direkta motsvarigheten vad gäller målgrupp och syfte (press- och sportfotografer) är ju 1D Mark IV. Visst, det är inte fullformat (1,3x crop), men i övrigt är det en i det stora hela likvärdig kamera som D3s. Jämför du dem sida vid sida är än den ena, än den andra marginellt bättre på vissa saker, men sett som totalt system är de i praktiken tämligen likvärdiga.