Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3s - skumt problem med striping

Produkter
(logga in för att koppla)

Przemek

Aktiv medlem
Tänkte kolla om någon som har en D3s har haft liknande problem som jag.

Gå in på denna sida: http://diglloyd.com/blog/2011/20110620_1-NikonD3sWeirdness.html

Här ser man först en 100% crop från bilden under och här syns tydliga horisontella linjer på kavajen.
I mitt fall såg jag detta när jag fotade en grupp folk en solig dag, hade ISO 200 och slutartid 1/400.
Tog en serie med bilder och på en av dessa syntes exakt samma mönster av linjer överallt i bilden,
fast vertikala istället för horisontella. Bifogar en 100% crop från den bilden.

Någon som haft samma bekymmer?
Är sensorn defekt tro?

Tog ca 200 bilder dagen efter men där var bilderna ok, så man vet inte om detta återkommer igen...

Bilagor

• striping.jpg
    striping.jpg
    12 KB · Visningar: 441
Har du fotat i Jpeg?
Har du efterbehandlat bilderna? Ljusat upp den mörka kavajen?

Ungefär sådär ser nämligen jpegs från min GAMLA D3 (utan s) ut när jag försöker lätta upp skuggorna.

Har du fotat i Jpeg?
Har du efterbehandlat bilderna? Ljusat upp den mörka kavajen?

Ungefär sådär ser nämligen jpegs från min GAMLA D3 (utan s) ut när jag försöker lätta upp skuggorna.

Nope, fotat i RAW, och bilden är korrekt exponerad. Kollade med nikon support idag och kameran ska in för sensorbyte.

Tänkte kolla om någon som har en D3s har haft liknande problem som jag.

Gå in på denna sida: http://diglloyd.com/blog/2011/20110620_1-NikonD3sWeirdness.html

Här ser man först en 100% crop från bilden under och här syns tydliga horisontella linjer på kavajen.
I mitt fall såg jag detta när jag fotade en grupp folk en solig dag, hade ISO 200 och slutartid 1/400.
Tog en serie med bilder och på en av dessa syntes exakt samma mönster av linjer överallt i bilden,
fast vertikala istället för horisontella. Bifogar en 100% crop från den bilden.

Någon som haft samma bekymmer?
Är sensorn defekt tro?

Tog ca 200 bilder dagen efter men där var bilderna ok, så man vet inte om detta återkommer igen...

Nej, jag har aldrig sett något sådant med min D3s. Bandning förekommer endast i djupt i skuggorna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar