Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3s låser sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Fototummen

Ny medlem
Hej!
Finns det någon här som har råkat ut samma problem som mig. Kameran låser sig totalt och den reagerar inte på någon knapp, det 0F i övre displayen. Ibland hoppar den igång och fungerar som vanligt.
Alla tips och råd mottages tacksamt.//Thomas

Bilagor

• 45849349_313773779219440_8650458446501511168_n.jpg
    45849349_313773779219440_8650458446501511168_n.jpg
    39.6 KB · Visningar: 27
Jag glömde tyvärr bort att skriva i mitt inlägg vad jag provat.

Gjort kameran helt strömlös.
Fabriksåterställt
Laddad in firmware på nytt.
Gjort rent kontakter.
Provat med olika objektiv
Provat med olika batterier.
Jag kan ju tillägga att lämnar jag kameran påslagen när det står så där i displayen så drar den ur batteriet på bara några timmar.

Inte så att Gaffling har råkat aktiverats?

Du är nog något på spåren, men ändå inte riktigt. Det ser ut som på bilden när man håller in gafflingsknappen, men inte har vridit på det bakre vredet så att det slagits på. Därför skulle jag preliminärt rikta misstankarna mot en strulig gafflingsknapp.

Tillägg: 0F = 0 Frames, som då ändras till olika antal centrerat, alternativt + eller -. Högra värdet är avståndet mellan exponeringarna.

Du är nog något på spåren, men ändå inte riktigt. Det ser ut som på bilden när man håller in gafflingsknappen, men inte har vridit på det bakre vredet så att det slagits på. Därför skulle jag preliminärt rikta misstankarna mot en strulig gafflingsknapp.
Helt klart något på spåret, testade nu att trycka ner BKT-knappen på min andra D3s och då blev displayen lika och inget fungerade som det ska, men när jag släppte knappen så var den kameran som vanligt.
Den som låst sig reagerar inte alls, förutom att det går att vrida på fram- och bakratt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar