Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3300 - Problem vid strandfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

d3300david

Medlem
Har tagit lite kort på stranden idag i det fina vädret. Körde Nikon D3300 med 70-300 VR objektiv. Det vart väl en hel del okej bilder, men också många som jag har lite problem med skuggor i.

Exempelvis, tog lite bilder på barnen när de var i vattnet. Skuggpartierna i ansiktet blir väldigt mörka. Jag gissar att detta går att justera med någon inställning? Jag har tagit bilder i läget A, ISO sensitivity 100, men sensitivity control on med Maximum på 3200 och minimum shutter speed 1/500.

Något tips?

Har tagit lite kort på stranden idag i det fina vädret. Körde Nikon D3300 med 70-300 VR objektiv. Det vart väl en hel del okej bilder, men också många som jag har lite problem med skuggor i.

Exempelvis, tog lite bilder på barnen när de var i vattnet. Skuggpartierna i ansiktet blir väldigt mörka. Jag gissar att detta går att justera med någon inställning? Jag har tagit bilder i läget A, ISO sensitivity 100, men sensitivity control on med Maximum på 3200 och minimum shutter speed 1/500.

Något tips?

Öka på D lighting till max. Minska kontrasten i förinställningar för jpg profiler, om det går på din modell. Annars är just ljusa strandbilder besvärliga just pga av den höga inbyggda kontrasten i motivet. Jag tror det är bäst att fota i RAW och sedan lyfta skuggorna i ett bildbehandlingsprogram typ lightroom. Håll dig på lägsta ISO, på nära håll använd blixt, fota med solen i ryggen om det funkar. Beskär du hårt med optiken, telezoom, kan du exempelvis experimentera med bakgrundens ljushet och se om djup grönska kan ge en behagligare allmänljus i bilden än kanske solblänkande vatten eller vit sand och därmed kanske minska den upplevda svärtan i skuggorna. Vad vet jag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar