Annons

Nikon D3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Malin86

Avslutat medlemskap
Har i princip bestämt mig för en Nikon D3200, nu är jag fundersam på fördelar och nackdelar med ett eller två objektiv. Finns paketpris med 18-55 + 55-200mm och ett annat alternativ är ett 18-105 mm.
Tänker själv att det kan va kul och varierande med upp till 200 mm brännvidd, men samtidigt enklare med ett och slippa byta...

Så snälla, ge mig fördelar och nackdelar med ett eller två olika objektiv så jag kan bestämma mig!


18-105 mm kostar ca 5000 kr utan tillbehör (väska, minneskort, etc)
https://www.scandinavianphoto.se/(A...nikon-d3200-med-af-s-18-105-3-5-5-6g-ed-vr-dx

18-55 + 55-200 mm kostar 5000 kr med tillbehör
http://www.dustinhome.se/product/50...-200-ii-ed-16gb-vaska/?s=c&c=1#intcmp=con_con
 
Jag har D3200 med 18-55 och ett 70-300, det funkar finfint för mig! :)
18-55 funkar oftast finfint i vardagen, och när jag vet att jag ska fota något på lite avstånd (evenemang, konserter, idrottstävlingar och sånt) så byter jag helt enkelt!

Jag tycker att du ska köra på 18-55mm och 55-200mm, men du ska ju såklart göra din egen bedömning, det är lite mer att bära på!
 
Jag hade definitivt köpt 18-105:an. Det beror helt enkelt på att båda objektiven som är med i det paketet du länkar till är utan VR (bildstabilisering). Samma objektiv finns i en VR-versioner också och de är mycket bättre.

Om du är öppen för ytterligare ett förslag så finns D3200 att köpa med 18-55 VR för 3890 på siba/cdon/mediamarkt mfl. Om du sedan känner att du vill ha ett telezoom också kan du alltid köpa det i efterhand. Ett 55-200 VR kostar tex inte mer än 1400 på webhallen.

Mitt tips: håll dig undan från de två Nikonobjektiven som inte har VR...
 
Jag hade definitivt köpt 18-105:an. Det beror helt enkelt på att båda objektiven som är med i det paketet du länkar till är utan VR (bildstabilisering). Samma objektiv finns i en VR-versioner också och de är mycket bättre.

Om du är öppen för ytterligare ett förslag så finns D3200 att köpa med 18-55 VR för 3890 på siba/cdon/mediamarkt mfl. Om du sedan känner att du vill ha ett telezoom också kan du alltid köpa det i efterhand. Ett 55-200 VR kostar tex inte mer än 1400 på webhallen.

Mitt tips: håll dig undan från de två Nikonobjektiven som inte har VR...


Ah, tack! Det hade jag missat och det kan ju vara bra att ha. Rekommenderar du ändå 18-105 mm?
 
Jag hade definitivt köpt 18-105:an. Det beror helt enkelt på att båda objektiven som är med i det paketet du länkar till är utan VR (bildstabilisering). Samma objektiv finns i en VR-versioner också och de är mycket bättre.

Om du är öppen för ytterligare ett förslag så finns D3200 att köpa med 18-55 VR för 3890 på siba/cdon/mediamarkt mfl. Om du sedan känner att du vill ha ett telezoom också kan du alltid köpa det i efterhand. Ett 55-200 VR kostar tex inte mer än 1400 på webhallen.

Mitt tips: håll dig undan från de två Nikonobjektiven som inte har VR...

Alltså om du ändå hade kört på ett istället för två objektiv även om jag skulle köpa VR, va kanske lite otydlig :)
 
Skillnaden på 18-55 VR och 18-105 VR är väl mest det längre brännvidden? Som jag förstått är de kvalitetsmässigt lika.

Det där paketet såg ju väldigt billigt ut. Kör på det!
 
Skillnaden på 18-55 VR och 18-105 VR är väl mest det längre brännvidden? Som jag förstått är de kvalitetsmässigt lika.

Det där paketet såg ju väldigt billigt ut. Kör på det!


Bestämde mig tillslut för 18-105 mm :) blev totalt 5600 kr med alla tillbehör, och tror jag kommer klara mig bra till en början med det objektivet. Känns som ett bea allround att börja med :) tack för alla råd!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.