Annons

Nikon d3100 och extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

tsc

Ny medlem
Hejsan alla glada fotografer!

Jag är rykande färsk på det här området och undrar lite över vilken blixt som kan tänkas vara ett bra alternativ till min nyinförskaffade nikon d3100 (som jag är väldigt nöjd med). Jag har försökt undersöka saken på egen hand men känner inte riktigt att jag förstår allting till fullo.

Jag är alltså ute efter en extern blixt som är bra och fungerar ihop med min d3100. Jag tror inte att jag inom en snar framtid kommer ha ett behov av fler blixtar men man vet naturligtvis aldrig hur den här soppan slutar. Jag behöver en blixt som går att rotera åt alla håll och kanter och har tittat på en sb-700. Vet inte om denna blixt är en overkill eller om det är är i linje med vad jag borde köpa.

Tacksam för hjälp

Mike

SB-600 är en utmärkt blixt som nu sjunker i pris pga SB-700.
Den finns regelbundet på Tradera för runt 1500.- men du kan säkert få ett bra pris hos en handlare nu när den lever på övertid. //Erik

Vad är det som talar för att jag ska köpa en sb-600 istället för en sb-700 om man inte tar hänsyn till priset?

Vad är det som talar för att jag ska köpa en sb-600 istället för en sb-700 om man inte tar hänsyn till priset?

Inget :)

SB-700 är en betydligt mordernare blixt. Om du bara har för avsikt att sätta blixten i kamerans blixtsko och köra automatik så kan du lika gärna köpa en SB-600, men vill du i framtiden använda den till att styra fler blixtar så har SB-700 ett betydligt bättre menysystem.

// Kent

Jag tackar ödmjukast för svaren.

Tolkar detta som att ett säkrare kort för framtiden är en sb-700. Men eftersom jag inte har det behovet ännu så kan jag lika gärna köpa en sb-600 nu och en sb-700 senare om det förmodan skulle falla mig in.

Tack igen!

Mike

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto