ANNONS
Annons

Nikon D3000 + SB900

Produkter
(logga in för att koppla)

TomasDexter

Medlem
Hej! Jag äger en Nikon D3000 och tänkte ta och börja med lite studiofotografering. Jag vet däremot inte särskilt mycket om hur det hela funkar tekniskt, så jag hoppades på om det kanske finns någon som kan svara på mina frågor :)

Jag har då en Nikon D3000 och en extern blixt - SB-900. Om jag fattat det hela rätt så behöver kameran en commander för att blixten utlösas samtidigt som kameran. Jag har försökt att gå in på kamerans meny för att hitta någon slags "blixtmeny" och ställa in det rätt men det verkar inte finnas något som tyder på att man ska kunna fota trådlöst med kameran. Har D3000 inte den funktionen?

Om man inte kan fota trådlöst bara sådär, ska man då köpa någon slags commander eller en sladd? Eller hur gör man då? :p

Jag har googlat och googlat och läst både manualen till kameran och blixten men jag kan inte få ihop det hela hur jag ska göra. Tack i förhand =)

D3000 saknar tyvärr CLS, Nikons trådlösa blixtsystem. Det är bara D90 och uppåt som har det tror jag.

Jag vet inte om det skulle lösa ditt problem, men det finns en trådlös sändare till CLS som heter SU-800

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SU-800

Fast den är ju såpass dyr att du lika gärna kan köpa en D90, en SB-900 till eller ett set med riktiga studioblixtar istället...

D3000 saknar tyvärr CLS, Nikons trådlösa blixtsystem. Det är bara D90 och uppåt som har det tror jag.

Jag vet inte om det skulle lösa ditt problem, men det finns en trådlös sändare till CLS som heter SU-800

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SU-800

Fast den är ju såpass dyr att du lika gärna kan köpa en D90, en SB-900 till eller ett set med riktiga studioblixtar istället...

Okej, tack så mycket! :) Då förstår jag varför det inte funkar.
Nu behöver jag bara lösa det på nåt sätt. Jag antar att en koppling mellan kameran och blixten skulle vara enklaste och billigaste alternativet.

Kanske en slavtändare? inga sladdar behövs , bara låta den inbyggda kamerablixten trigga den externa med hjälp av denna www.kaffebrus.com/product.php?iProductId=663

Föregångaren SB-800 har den funktionen inbyggd (SU-4) så jag misstänker att det finns även i SB-900, dvs det behövs ingen extra slavtändare.

Man får förstås köra manuellt och den interna blixten kommer att bidra lite grann till exponeringen.

Kanske en slavtändare? inga sladdar behövs , bara låta den inbyggda kamerablixten trigga den externa med hjälp av denna www.kaffebrus.com/product.php?iProductId=663
Den behövs inte. SB-900 har en egen slavcell och kan utlösas av kamerablixten. Kamerans blixt ska då ställas till M (så att inte någon förblixt fjärrutlöser SB-900 och SB-900 ska ställas i läge SU-4-läge (i stället för "remote" som det vanliga fjärrläget med CLS heter har jag för mig).

Den behövs inte. SB-900 har en egen slavcell och kan utlösas av kamerablixten. Kamerans blixt ska då ställas till M (så att inte någon förblixt fjärrutlöser SB-900 och SB-900 ska ställas i läge SU-4-läge (i stället för "remote" som det vanliga fjärrläget med CLS heter har jag för mig).

Jaa! Det funkade! Tack så mycket för hjälpen :D

Perfekt...Kamerablixten kan ju minskas ner till 1/16 eller 1/32 om du inte vill få så mycket ljus från den

Jaa! Det funkade! Tack så mycket för hjälpen :D

Tänk dock på att detta inte har något med CLS att göra dock. Med CLS så kan du _styra_ blixten från kameran och inte bara _avfyra_ den.

Du kan med CLS alltså välja effext, blixtkompensering, och köra TTL trådlöst.

Men, sålänge du är nöjd så är allt frid och fröjd.

Tänk bara på att du riskerar att utlösa blixten med förblixtarna om du inte kopplar bort TTL för din inbyggda blixt.

Det funkar inte för mig :/ ... har också D3000 + SB-900 ... Har ändrat kamerablixten till M - 1/32 och SB-900 till SU-4 Men det funkar inte iaf .. var gör jag fel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar