Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3000 eller D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Kraniet

Medlem
Hej,
idag äger jag en nikon D40 och funderar på en ny (är nån liten fläck som ser ut som en skugga på alla foton) och undrar nu vad jag ska välja , jag tvekar mellan D3000 och D5000.
Vet inte vad jag ska köpa, så jag ber er där ute om råd, vad ska jag välja???

MVH// Andreas
 
Vad är det du är missnöjd med hos D40?
Rengör sensorn så försvinner i alla fall fläcken, till att börja med.
Varför inte satsa på något läckert objektiv till D40n i stället?
Ska du trots allt byta hus. Hoppa rejält uppåt.
 
Vad är det du är missnöjd med hos D40?
Rengör sensorn så försvinner i alla fall fläcken, till att börja med.
Varför inte satsa på något läckert objektiv till D40n i stället?
Ska du trots allt byta hus. Hoppa rejält uppåt.

Igentligen är jag inte missnöjd med min D40.
Jag är ganska okunnig änsålänge och vet inte hur jag rengör sensorn :I
det var faktiskt när jag kollade efter OPTIK AF-S DX 18-105 ED VR som jag såg att man kunde köpa paketpris med både hus å objektiv, där objektivet nästan blir 1000kr billigare när man köper paket. och läste sedan att D5000 är som är lilla syster till D90.
du kanske menar ännu större hopp?

Läste här på forumet att man behöver lite hjälpmedel för att rengöra eller besöka Nikon
 
Senast ändrad:
Hej

Kolla upp skillnaderna mellan nikon d40 och dessa två kameror. Själv tror jag inte att varken d3000 eller d5000 har några funktioner som är livsviktiga och alla tre är nybörjarkameror. Ett köp att nytt kamerahus tycker jag därför kan vara lite onödigt. Att köpa ett nytt objektiv är dock en oerhörd skillnad, speciellt om du fortfarande har kitobjektivet. Och som andra har sagt så behöver du inte köpa ny kamera pga en fläck.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar, jag kör på min D40 tills jag har pengar till en saftigare kamera :)
Beställde precis ett objektiv 55-200 VR + uv filter istället, blir nog roligt.
 
Tack för alla svar, jag kör på min D40 tills jag har pengar till en saftigare kamera :)
Beställde precis ett objektiv 55-200 VR + uv filter istället, blir nog roligt.

Tror du gjort rätt, ett nytt objektiv är utvecklande och det kan du sedan använda också om du skaffar en ny kamera längre fram.

Idén med systemkameror är ju delvis just att ha ett system :) Dvs flera objektiv att byta emellan och andra tillbehör att bygga ut kameran med.

Angående att rengöra sensorn: Ring Lasses Kameraservice, en auktoriserad Nikon-verkstad som håller till strax utanför Stockholm. Det är i praktiken oftast de som gör den typen av ärenden (rengöringar) även när du skickar kameran till Nikon. Kontaktar du Lasses direkt går det antagligen både smidigare och snabbare och blir inte dyrare.

http://www.lassesks.se
 
Det kommer nya och bättre kameror hela tiden, ju längre du väntar destå bättre kamera får du till slut.
Kör på med D40n, och kör hårt, den ska med överallt, ta massor av kort, en dag kommer slutaren paja, då är det dags för ny kamera.

De få begränsningar som finns med D40 kan du lätt kompensera med din kreativitet, och att du lärt dig kameran ordentigt, så du kan den in och utan.

Många byter kamera för att de inte kan ta bra bilder, tror att en ny ska hjälpa dem till storverk.

Lägg mest energi på fotografen och hans kreativitet och kunnande, sen objektiv, kameran kommer i tredje hand.

D40 är Ken Rockwells favoritkamera, läs hans sidor och få inspitation. Han lovordar också 55-200 VR objektivet.

Läs i forumet om sensorrengöring, det kanske går att fixa på egen hand, det borde gå.
 
D40 är ju helt underbar. Klart du ska köpa nytt objektiv. D3000 och D5000 är alla bra kameror men skillnaden till D40 är nog mindre än man tror.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.