Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Skåne10

Avslutat medlemskap
En kleine fråga bara...

Tänkte köpa en Nikon D300 beg ,hur många tagningar skall man acceptera 1000-7000 ???

och vad skall man kolla efter annars på kameran

En kleine fråga bara...

Tänkte köpa en Nikon D300 beg ,hur många tagningar skall man acceptera 1000-7000 ???

och vad skall man kolla efter annars på kameran
Hur skall du själv använda den?

Slutaren i D300 är testat för 150.000 exponeringar om jag inte minns fel. Allt under 20.000 exponeringar är att betrakta som bättre begagnad d.v.s. bra skick.

Senast ändrad:
tänk på att slutaren är bättre beagnad han kan ju ha använt kameran som en dörrstopp!?
men slutaren är det nog igent fel på, sen om man köper en kamera med X antal tusen exponeringar pruta ner den vad en servis kostar ligger väl runt en tusenlapp?? och skicka den till nikon och du har då garanterat en shyst kamera.

men 7000 exponeringar ingen fara för en d300

Precis som Simon säger så kan en begagnad kamera varit med om värre saker än att slutaren gått några exponering mer än vanligt. Är den kantstött så kan man misstänka ett hårdhänt användande med risk för glapp lite varstans m.m

Det här med antal exponeringar har nästan gått till överdrift. Jag var likadan i början av min "foto-karriär" och undrade mycket om detta slitage. Min ena D300 har gått nästan 20.000 exponeringar på ett år men eftersom jag är väldigt rädd om mina prylar så tror jag knappt att du kan skilja den från en helt ny.

Jag skulle lätt kunna dra av 3 lök för ett slutarbyte på nypriset idag utan att skämmas. Om jag skulle få sålt den är en annan sak...

ok tack för svaren ,har bara kört analogt typ sen 80talet & nu sen 2år gått över till digitalt,har en KM D 7D idag & tänkte gå över till D300.
Så man måste fråga lite bara

Lånar tråden lite...

Tänkte köpe en D300 med ca 75 000 exponeringar för 7000..
Är det att inte rekomendera? Eller är det bara köra på eftersom den är testad för 150 000 exponeringar som jag läste längre upp i tråden?

Tacksam för svar

Mange

Lånar tråden lite...

Tänkte köpe en D300 med ca 75 000 exponeringar för 7000..
Är det att inte rekomendera? Eller är det bara köra på eftersom den är testad för 150 000 exponeringar som jag läste längre upp i tråden?

Tacksam för svar

Mange

Nej, slutaren är inte utlovad att hålla 150.000 exponeringar. Däremot kan ett antal slutare vara provkörda till de slutar fungera, och så har man kommit fram till att en rimlig förväntad livslängd för slutartypen/modellen kan vara 150.000 exponeringar. Det kan låta som samma sak, men är det inte. Det betyder att acceptabelt (ganska litet) antal slutare har havererat innan denna tidpunkt, de flesta har inte gjort det.

Bara du kan bedöma om en halvsliten kamera är värd 7000 kr. Tänk då på att det är mycket mer än slutaren som slits, till exempel speglarna som lever runt i spegelhuset, AF-motorn som snurrar etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar