Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon D300
- Trådstartare Skåne10
- Start datum
jdandanell
Aktiv medlem
Hur skall du själv använda den?En kleine fråga bara...
Tänkte köpa en Nikon D300 beg ,hur många tagningar skall man acceptera 1000-7000 ???
och vad skall man kolla efter annars på kameran
Slutaren i D300 är testat för 150.000 exponeringar om jag inte minns fel. Allt under 20.000 exponeringar är att betrakta som bättre begagnad d.v.s. bra skick.
Senast ändrad:
snowbear
Aktiv medlem
tänk på att slutaren är bättre beagnad han kan ju ha använt kameran som en dörrstopp!?
men slutaren är det nog igent fel på, sen om man köper en kamera med X antal tusen exponeringar pruta ner den vad en servis kostar ligger väl runt en tusenlapp?? och skicka den till nikon och du har då garanterat en shyst kamera.
men 7000 exponeringar ingen fara för en d300
men slutaren är det nog igent fel på, sen om man köper en kamera med X antal tusen exponeringar pruta ner den vad en servis kostar ligger väl runt en tusenlapp?? och skicka den till nikon och du har då garanterat en shyst kamera.
men 7000 exponeringar ingen fara för en d300
jdandanell
Aktiv medlem
Precis som Simon säger så kan en begagnad kamera varit med om värre saker än att slutaren gått några exponering mer än vanligt. Är den kantstött så kan man misstänka ett hårdhänt användande med risk för glapp lite varstans m.m
Det här med antal exponeringar har nästan gått till överdrift. Jag var likadan i början av min "foto-karriär" och undrade mycket om detta slitage. Min ena D300 har gått nästan 20.000 exponeringar på ett år men eftersom jag är väldigt rädd om mina prylar så tror jag knappt att du kan skilja den från en helt ny.
Jag skulle lätt kunna dra av 3 lök för ett slutarbyte på nypriset idag utan att skämmas. Om jag skulle få sålt den är en annan sak...
Det här med antal exponeringar har nästan gått till överdrift. Jag var likadan i början av min "foto-karriär" och undrade mycket om detta slitage. Min ena D300 har gått nästan 20.000 exponeringar på ett år men eftersom jag är väldigt rädd om mina prylar så tror jag knappt att du kan skilja den från en helt ny.
Jag skulle lätt kunna dra av 3 lök för ett slutarbyte på nypriset idag utan att skämmas. Om jag skulle få sålt den är en annan sak...
Anders Svensson
Aktiv medlem
Lånar tråden lite...
Tänkte köpe en D300 med ca 75 000 exponeringar för 7000..
Är det att inte rekomendera? Eller är det bara köra på eftersom den är testad för 150 000 exponeringar som jag läste längre upp i tråden?
Tacksam för svar
Mange
Nej, slutaren är inte utlovad att hålla 150.000 exponeringar. Däremot kan ett antal slutare vara provkörda till de slutar fungera, och så har man kommit fram till att en rimlig förväntad livslängd för slutartypen/modellen kan vara 150.000 exponeringar. Det kan låta som samma sak, men är det inte. Det betyder att acceptabelt (ganska litet) antal slutare har havererat innan denna tidpunkt, de flesta har inte gjort det.
Bara du kan bedöma om en halvsliten kamera är värd 7000 kr. Tänk då på att det är mycket mer än slutaren som slits, till exempel speglarna som lever runt i spegelhuset, AF-motorn som snurrar etc.