Annons

Nikon D300 eller Canon Eos D40 som uppgradering från 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Keckman

Medlem
Säkert en vanlig fråga men kan inte hitta något när jag söker här. (kan vara jag som söker på helt fel ord)

Idag sitter jag med en Canon Eos 350D kitglugg samt ett 50mm f/1.8 och ett batterigrepp. Mina tankar är att jag säljer iväg kameran och alltihopa och startar om från nytt vad det gäller fotografering. Jag känner att min 350D som varit med i 2 år nu börjar bli lite trött och tråkig, tycker den känns mer som en leksak idag, väldigt plastig samt att den är liten.

Det jag funderar på att uppgradera till är Nikon D300 eller en Canon Eos 40D. Är det dumt att välja en D300 och sedan inte ha råd för dom värsta objektiven eller ska jag välja en 40D och sedan köpa lite "halvdana" objektiv?

Skulle jag köpa en 40D så skulle jag komplitera kitet väldigt snart med ett 70-200 f/4 L då jag länge kollat på det. Skulle jag köpa D300 skulle jag använda kitobjektivet väldigt länge då jag inte har alla pengar i världen.

Som det känns så skulle kanske en D300 vara overkill för mig. Jag tror verkligen att jag skulle klara av att behärska den efter ett par veckors övande och testade och manuallugglande, medan jag tror att en 40D så skulle jag nog klara av att ta ut och fota redan första dagen.

Tror att viljen jag än väljer så kommer jag bli grymt nöjd. Dock är jag rädd att 40D är en utgående modell som gör att den känns lite "b" (jag en person som gärna har bland det senaste) Men kan vara så att jag bara fått det om bakfoten.

Har ni några tips och invändningar vad jag bör se över innan jag köper någon av dessa? Vad bör jag tänka på? Alla tips är välkomna!
 
Om du tycker om att ha bra grejer så gör dig av med 18-55 först av allt:) Fast det är klart du kommer ju fortfarande ha kvar 350D stämpeln.

Seriöst så skulle jag nog först besluta mig för om man tycker det är värt å satsa på Canon, om man bestämmer sig för det skulle jag sedan skaffa en 70-200 4, å sen ett Sigma/Tamron 17/18-50 2.8, å sedan börja fundera på nytt kamerahus.

40D är en utgående modell, svar ja, vad det betyder har jag ingen aning om ur prestanda synpunkt.

Du bör tänka på att objektiven står för det största lyftet. Samtidigt kan det vara kul med ett nytt kamerahus.

Skillnaderna mellan D300 och 40D kan det talas mkt om, men det reella tycker jag är små...
 
Om du tycker om att ha bra grejer så gör dig av med 18-55 först av allt:) Fast det är klart du kommer ju fortfarande ha kvar 350D stämpeln.

Seriöst så skulle jag nog först besluta mig för om man tycker det är värt å satsa på Canon, om man bestämmer sig för det skulle jag sedan skaffa en 70-200 4, å sen ett Sigma/Tamron 17/18-50 2.8, å sedan börja fundera på nytt kamerahus.

40D är en utgående modell, svar ja, vad det betyder har jag ingen aning om ur prestanda synpunkt.

Du bör tänka på att objektiven står för det största lyftet. Samtidigt kan det vara kul med ett nytt kamerahus.

Skillnaderna mellan D300 och 40D kan det talas mkt om, men det reella tycker jag är små...

Det jag ser som nackedel med min 350D är att den är så sjukt plastig. Det jag sett på 40D så är det bättre byggd då pga att den är vädertätad. Det jag känt på Nikon är ju att deras hus känns mer riktiga och dom är större ( inte D40,D40x,D60 ) Visst objektiven jag har idag är crap det stämmer bra och jag vet med om det, jag har inte bytt bara pga av min ekonomi. Men i slutet av november kommer det drippa in en stor bonuspeng som ska brännas.

Jag skulle nog mer än gärna byta över till Nikon då jag fått uppfattningen att dom är bättre på byggnaden av deras hus(men kan vara jag som känt på förfå kameror)

En tanke kan ju vara att behålla 350D och köpa ett 70-200l f/4 samt ett Sigma/Tamron 17/18-50 2.8 precis som du känner och när det finns pengar så uppgraderar jag mitt hus till något bättre. Jag kommer säkerligen känns lyftet när jag kommer bort från mitt kittobjektiv.
 
D300 ligger ju i en helt annan prisklass än 40D -- och Nikonkameran är inte så mycket bättre att den är värd pengarna. Om du tycker att 40D känns "gammal" ska du veta att båda kamerorna presenterades samma vecka!

Om jag var du skulle jag köpa 40D och lägga pengarna som blir över på optik -- och behålla 350D. Du får inte mycket för det på beg-marknaden och det är alltid trevligt att ha ett andrahus.
 
Om D300 är overkill för dig så är 40D lika mycket overkill. De flesta hävdar nog att D300 är det något finare/bättre kamerahuset, men jag är tveksam om man ser till testresultat. Brusmässigt tror jag de är ungefär lika bra. Af tror jag faktiskt är lite bättre med 40D, responstiden från att man aktiverat af är definitivt snabbare med 40D. Canons USM-system hävdar jag är det snabbaste på marknaden och Canon har till skillnad från Nikon många objektiv med inbyggd motor. De har det också i alla prisklasser vilket är en fördel. Nikon är dock betydligt bättre på blixtsidan. Deras TTL-automatik är grymt pricksäker vilket man inte kan säga om Canon, men visst går det att fota blixt även med Canon. D300 känns nog rent allmänt som det något robustare huset, högre professionell känsla i byggkvaliten. 40D är också mycket välbyggd, så det ser inte jag som något avgörande. D300 och 40D är två kameror som vänder sig till samma målgrupp. Skillnaden är dock att D300 fotfarande kostar ca 14000 kr medans 40D är nere på 7500 kr. 40D finns dessutom begagnade med garanti på Foto o Vodeo för 6000 kr. privat kan du köpa begagnade 40D i toppskick för ca 5500 kr. En begagnad D300 i toppskick är nog minst 9000 kr.
 
D300 ligger ju i en helt annan prisklass än 40D -- och Nikonkameran är inte så mycket bättre att den är värd pengarna. Om du tycker att 40D känns "gammal" ska du veta att båda kamerorna presenterades samma vecka!

Om jag var du skulle jag köpa 40D och lägga pengarna som blir över på optik -- och behålla 350D. Du får inte mycket för det på beg-marknaden och det är alltid trevligt att ha ett andrahus.

Väldigt mycket lutar faktist mot en 40D känns det som, jag kommer få ett extra objektiv som gör att det känns mycket roligare. Måste tacka för ditt svar.


Om D300 är overkill för dig så är 40D lika mycket overkill. De flesta hävdar nog att D300 är det något finare/bättre kamerahuset, men jag är tveksam om man ser till testresultat. Brusmässigt tror jag de är ungefär lika bra. Af tror jag faktiskt är lite bättre med 40D, responstiden från att man aktiverat af är definitivt snabbare med 40D. Canons USM-system hävdar jag är det snabbaste på marknaden och Canon har till skillnad från Nikon många objektiv med inbyggd motor. De har det också i alla prisklasser vilket är en fördel. Nikon är dock betydligt bättre på blixtsidan. Deras TTL-automatik är grymt pricksäker vilket man inte kan säga om Canon, men visst går det att fota blixt även med Canon. D300 känns nog rent allmänt som det något robustare huset, högre professionell känsla i byggkvaliten. 40D är också mycket välbyggd, så det ser inte jag som något avgörande. D300 och 40D är två kameror som vänder sig till samma målgrupp. Skillnaden är dock att D300 fotfarande kostar ca 14000 kr medans 40D är nere på 7500 kr. 40D finns dessutom begagnade med garanti på Foto o Vodeo för 6000 kr. privat kan du köpa begagnade 40D i toppskick för ca 5500 kr. En begagnad D300 i toppskick är nog minst 9000 kr.

Det komms som jag fått samma uppfattning att D300 är ett finare/bättre kamerahus helt klart och att den troligen ger mer proffskänsla. Har kollat på snabbheten hos 40D och D300 och där är 40D snabbare, dock vet jag inte om jag kommer märka någon skillnad.

Att det finns en bredare prisbild på objektiv ser jag som ett stort plus och blixtfotografering har jag inte kommit in på ännu då jag ser det som ett väldigt dyrt steg att ta för att få lite roligare grejer. Det kommer nog att bli en 40D med 2 kul objektiv som inte ligger i den aboslut lägsta prisklassen heller.

Jag får tacka för alla svar! nu är det bara att försöka få dessa 25 dagar som återstår att gå riktigt fort så man kan beställa en 40D
 
Hejsan! Du sitter i samma sits som jag satt i för ca 2 veckor sedan.
Fast jag har redan ett sigma 18-50 2.8 samt ett Canon 70-200 F4 L.
Har läst en hel del tester ang canon 40d och Nikon d300 och skillnaderna är inte stora... d300 har aningen bättre brusegenskaper men canonen ska vara lite rappare i af... Skillnaderna är små!

Ang min 40D så är jag riktigt nöjd! ångrar aldrig att jag valde den kameran. Känns så mycket bättre än min gammla 350d. Hade BG på min 350 men saknar inte det på 40d:n pga det större huset.
Var ute idag och fotade min hund när den lekte med en kompis hund... ca 60% av alla bilder blev knivskarpa jämnför med 350d:n som jag kanske låg på ca 30%... du kan hitta ett begade kamerahus för ca 6-7000kr på blocket som då är oanvända i kartong... Köpte min för 6000:-
 
Även om jag är D300-ägare är mitt bestämda råd att gå på 40D, det är en ruskigt prisvärd kamera nu. Och då får du ditt rejäla hus och lär inte sakna något vare sig det gäller möjligheter eller bildkvalitet. Visst finns det vissa saker man får med D300 men i ditt läge har jag svårt att se att det är värt tusenlapparna extra. Däremot av dina förklaringar att döma tror jag du skulle uppskatta 40D gentemot 350D, de flesta som bytt upp sig verkar göra det.

Vad jag förstår är inte heller 40D utgående utan kommer säljas parallellt tills vidare. Att den desutom har något bättre bildkvalitet än efterföljaren 50D säger väl mycket om prisvärdet!

Om du dessutom är sugen på 70-200/4 har ju Nikon ingen motsvarighet idag....
 
Med dina preferenser så skulle jag ta en 40D alla gånger. En 40D är tillräckligt bra för att kunna användas under många år, även att växa med när du utvecklas. Skillnaden mot D300 är liten och definitivt inte värd prisskillnaden.

Sedan kommer det stora: Med ett "tillräckligt" bra hus som 40D är så är det bättre att lägga slantarna på objektiv. Vad jag försöker säga är att ett 70-200 gör mer för din fotografi än vad en D300 gör.....

ps. Finns det något mer prisvärt än en ny 40D idag?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.