Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200 i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

a_lyckhammar

Aktiv medlem
Hej!

Har precis beställt en Nikon D200 genom jobbet, frågan riktar sig till er som har en och har hunnit testa den en tid.
-Hur är D200 att jobba med i studio?
Tänker då på bländaren främst, måste man skruva upp bländaren till 22 för att få en schysst exponering eller går det bra att köra med bländare 5 exempelvis?

Uppskattar svar =)

Bländare? Ett kamerahus har ingen bländare. Och exponering i studion har du ljussättning till, där spelar det ingen roll vad du har för kamera. Eller hur menar du?

jimh skrev:
Bländare? Ett kamerahus har ingen bländare. Och exponering i studion har du ljussättning till, där spelar det ingen roll vad du har för kamera. Eller hur menar du?

Hej Jim!

När jag använde D100 förrut och använde blixtarna så var jag alltid tvungen att skruva ner bländaren till bländare 22 för att det inte skulle bli en enda stor högdager eller utfrätt, (speciellt om man använda flera blixtar). Undrar bara ifall det är lika kass på D200 eller om den är bättre än föregångaren.

Var du tvungen att köra f/22 med D100 kan du köra f/16 med D200 eftersom den har ett ISO 100-läge medan D100 bara har ISO 200.

Men det verkar vettigare att se över din ljussättning. Kanske neutraldensitetsfilter till blixtarna om du inte kan ställa ner dem?

jimh skrev:
Var du tvungen att köra f/22 med D100 kan du köra f/16 med D200 eftersom den har ett ISO 100-läge medan D100 bara har ISO 200.

Men det verkar vettigare att se över din ljussättning. Kanske neutraldensitetsfilter till blixtarna om du inte kan ställa ner dem?

Japp, jag var ju det. Får testa filtret när kameran kommer, när det nu blir =P
Antar att du har en D200 själv, vad tycker du om att använda den praktiskt och tekniskt, är du nöjd med den?

a_lyckhammar skrev:
Antar att du har en D200 själv, vad tycker du om att använda den praktiskt och tekniskt, är du nöjd med den?
Så småningom har jag nog det. Jag beställde en i början av februari, så den kommer väl lagom till höstfärgerna :)

jimh skrev:
Så småningom har jag nog det. Jag beställde en i början av februari, så den kommer väl lagom till höstfärgerna :)

Ahh, jag förstår. Ja, Nikon är ju inte precis berömda för sin snabba leverans vilket är väldigt synd och samtidigt väldigt irriterande. Ibland undrar man vad de håller på med.
Hoppar gärna över sommaren i sådana fall om man ska få vänta ända till hösten, hahah

Satt förresten och spanade in ditt galleri och såg att du på husbilden namnlös, bilden med en stor himmel ovaför sig hade en jätteläcker ram. Kan man göra en sådan i Photoshop, och isåfall hur gör man?

Hur menar ni med att det blir utfrätt?
Vill ni köra på en större bländare får ni ju antingen ställa ner styrkan på blixtarna eller flytta dom längre ifrån objektet.

Just den bilden har jag kopierat traditionellt med uppfilad negghållare. Såna kanter går naturligtvis att återanvända till andra bilder också om man suddar ut bildinehållet och lägger ramen i ett lager ovanför en annan bild. Annars finns det program som innehåller olika kanter också. Autofx Photographic Edges och Extensis Photoframe är de jag kommer på.

Slowfinger skrev:
Jag testade min nya D200 på Fotosidans Studiofotokurs. Den funkade extremt bra till studiofoto. Allt satt klockrent ifråga om skärpa och filerna blev fantastiska på ISO 100.

http://www.fotosidan.se/pools/view/62/621481.htm

Oj, ja det må jag verkligen säga, imponerande skärpa!
Längtar ännu mer efter kameran, hahah.

Om man krämar på lite mer i iso, hur ser det ut då?
Jobbet hade den på lån, men jag hann tyvärr aldrig testa den så mycket som jag hade velat eftersom att de samma dag skulle skicka tillbaka den.

jimh skrev:
Just den bilden har jag kopierat traditionellt med uppfilad negghållare. Såna kanter går naturligtvis att återanvända till andra bilder också om man suddar ut bildinehållet och lägger ramen i ett lager ovanför en annan bild. Annars finns det program som innehåller olika kanter också. Autofx Photographic Edges och Extensis Photoframe är de jag kommer på.

Okej, tack för tipsen. Saknade de svarta kanterna lite med den analoga, blev mycket snyggare om man gjorde svartvita och kalla miljöbilder.

a_lyckhammar skrev:
Oj, ja det må jag verkligen säga, imponerande skärpa!
Längtar ännu mer efter kameran, hahah.

Om man krämar på lite mer i iso, hur ser det ut då?
Jobbet hade den på lån, men jag hann tyvärr aldrig testa den så mycket som jag hade velat eftersom att de samma dag skulle skicka tillbaka den.

Ser hur bra ut som helst upp till 800. Därutöver har Canon ett försprång. Men det är inga problem med ISO 1600 heller:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/621519.htm?set=lp

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar