Annons

Nikon D200 - en lös ratt som sticker ut från objektivringen

Produkter
(logga in för att koppla)

hzsolt

Medlem
Jag bytte objektiv på min Nikon D200 när kameran började bete sig konstigt: Vad än jag gjorde blev exponeringstiden alltid längre än 1/15, och bilden blev gulaktig samt alla rörelser suddiga. Även med SB-800 monterat på kameran. Jag bytte flera objektiv, med samma resultat. Jag kollade kameran, och observerade en lös ratt, ca. 2x2 mm som stack ut ur en hålighet mellan två skruvar på själva objektivringen (kamerans). Jag minns inte att den fanns där förr. Finns det någon förklaring?

Jag skall ut på en tre veckors pressresa på måndag. Allt är fastspikat redan. Vad finns det att göra? (Panik och desperation undantagna) :)

Jag skall nu till Kameradoktorn i Stockholm. Jag hoppas att de hjälper mig. Garantireparation är inte aktuell, då måste men lämna in kameran för längre tid...

Tacksam för tips, goda råd.

Alex (utrikeskorrespondent)
 
Ratt? Tänker du på skruvmejseln för autofokusen (position kl 15:00)? Eller kanske spärrpinnen för objektivbajonetten (position kl 19:00)?

När det gäller exponerings- och blandljusproblematiken behövs det nog mer bakgrund om hur du jobbar med kameran och i vilka förhållanden. En möjlighet är att du helt enkelt kör i något autoläge och har slagit på slow sync på blixten.
 
Ja! Den dinglande lilla skruvmejseln vid klockan 19! (Fanns den där?)

OK, jag jobbar på att skaffa fram detaljer.
Och TACK!
 
Skruvmejseln är ute och dinglar när du har autofokusen påslagen i kameran. Om du slår av autofokusen gömmer den sig i sin håla.
 
Jag har testat nu med tre olika objektiv. Utan blixt och med blixt. Det verkar OK. Det är det som är viktigast.

Igår var inställningarna på "M", och jag märkte ingen förinställd automatik. Jag misstänker att blixten inte var fastskruvad ordentligt - jag använder sällan kameran inomhus... fast den blixtrade till. Hm...

Hur som helst, lättnaden är stor. Hjärtligt tack för den effektiva och snabba hjälpen!

Alex (Zsolt)
 
Kopplade till M-fokus, och skryvmejseln var borta.

Nu förstår jag!!... Någonting måste ju överföra vridskraften!
:)
 
hzsolt skrev:
Igår var inställningarna på "M"
Dåså, då hade du ju själv ställt in kameran på 1/15 sek. Och då var ljusförhållandena sådana att det befintliga ljuset var tillräckligt starkt för att påverka bilden vilket gav den gula färgen och skakningsoskärpan. Vill du enbart använda blixtljus rattar du in en snabbare slutartid, t ex 1/125 sek.
 
Jag tänkte på det, och jag gjorde ett försök. Det är TTL och 0 Ev. Mera törs jag inte peta på den. :)

Alex

P. S. Är Internet - plus fotosidan och hlälpsamma människor - inte fantastiska?
:))
 
jimh skrev:
Dåså, då hade du ju själv ställt in kameran på 1/15 sek. Och då var ljusförhållandena sådana att det befintliga ljuset var tillräckligt starkt för att påverka bilden vilket gav den gula färgen och skakningsoskärpan. Vill du enbart använda blixtljus rattar du in en snabbare slutartid, t ex 1/125 sek.

Mycket möjligt också att jag var på "S"... fast jag såg "M" på displayen och kunde ratta både tiden och aperturen... Men det var väldigt låga värden, typ 1/15 och 3.5. Och det var inte särskilt dåliga förhållanden. (inomhus, ganska bra belyst med lampor).

Det som kanske lurade mig var att det lilla, gröna knappen som blockerar 19-35 (Tokina) objektivet vid A=22 lossnade. När jag fixade det, då började misstankarna ta över, sedan kom problemen...
 
1/15 sek är ju en relativt snabb tid om man är inomhus. Även om man upplever det som ljust är det sällan så ljust i verkligheten.

Att tänka på när det gäller blixtexponering är att den inte har något att göra med den vanliga ljusmätaren som du ser i sökaren utan är ett helt eget system.

Du kan mycket väl ställa in kameran på 1/125 sek när ljusmätaren säger 1/15 och ändå få en korrekt exponerad bild. I blixtsammanhang används slutartiden bara för att reglera blandningen mellan blixt och befintligt ljus, i de fall där man vill ha (eller inte vill ha) en balans mellan dem.

Låter man befintligt glödlampsljus påverka bilden mycket kommer bilden att bli gul om man har en vitbalansinställning som är inställd på blixtljus.
 
jimh skrev:
1/15 sek är ju en relativt snabb tid om man är inomhus. Även om man upplever det som ljust är det sällan så ljust i verkligheten.

Att tänka på när det gäller blixtexponering är att den inte har något att göra med den vanliga ljusmätaren som du ser i sökaren utan är ett helt eget system.

Du kan mycket väl ställa in kameran på 1/125 sek när ljusmätaren säger 1/15 och ändå få en korrekt exponerad bild. I blixtsammanhang används slutartiden bara för att reglera blandningen mellan blixt och befintligt ljus, i de fall där man vill ha (eller inte vill ha) en balans mellan dem.

Låter man befintligt glödlampsljus påverka bilden mycket kommer bilden att bli gul om man har en vitbalansinställning som är inställd på blixtljus.

Nu har det klarnat upp för mig! Det var det som hände. Jag gjorde inomhusbilder tidigare, men igår kopplade bort hjärnan och litade på ljusmätningen i kikaren, och med den långa exponeringen hade blixten inte så mycket att "säga till". Jag tog bilden utan blixtens hjälp!


Tack!

Hälsningar

Alex
 
Jag föreslår att du kör kameran i läge P om du är osäker (P=Programautomatik). Själv använder jag alldrig läge M, däremot använder jag S och A om jag vill förmedla något speciellt.
 
frobom skrev:
Jag föreslår att du kör kameran i läge P om du är osäker (P=Programautomatik). Själv använder jag alldrig läge M, däremot använder jag S och A om jag vill förmedla något speciellt.

Det var dem som jag använde hittils. Först P sedan S och A. Men jag tänkte göra det stora steget. Och det gick som det gick :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.