Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200 & de fyra fotobankerna

Produkter
(logga in för att koppla)

boris.bonasin

Aktiv medlem
I kameran finns det finns fyra fotobanker som man lägga in egna inställningar i, vilket naturligtvis är bra. Men det framgår inte av manualen hur man går tillväga för att lägga in egna inställningar i de fyra bankerna.

Är det någon som vet hur man gör?

Överst i Custom settings har du Bank Select (jag kör min D200 på engelska). Den står på A default.

/AnWi

kan man inte ställa in så man snabbt kan ändra till en annan bank, exxempelvis med iso 400, slutare 1/2000 sek och bländare 3.2 eller nått? om man vill sadla om snabbt, och sen använda func knappen till att byta?

johan_w skrev:
kan man inte ställa in så man snabbt kan ändra till en annan bank, exxempelvis med iso 400, slutare 1/2000 sek och bländare 3.2 eller nått? om man vill sadla om snabbt, och sen använda func knappen till att byta?

Bankerna har inte med slutartider o sånt o göra...iso kan man ju ändra i menyerna.
Bankerna är mest användbart om det är 2 eller fler personer som delar på en kamera har jag förstått, för hur många ändrar typ 10 olika inställningar på kameran när dom ska fota en bil istället för ett porträtt, gör man det så är det bra men annars så tycker jag att det är lite overkill. Jag har mina inställningar och dom kör jag med ;)

Det skulle va kul att kunna ha 2 kurvor i kameran dock...

johan_w skrev:

Det är just det som bra med fotobankerna. Det går snabbt att byta från en kameraprofil till an annan.

johan_w skrev:
men det skulle finnas en feature som gör att man snabbt kan sadla om :D

Tyvärr verkar det som det inte går att skifta mellan bankerna med FUNK-knappen. Men det går snabbt att ta sig till menyn och byta från en till en annan bank. Om man dessutom byter namn på bankerna så att banknamnet återspeglar vad banken är till för så blir det riktigt smidigt.

boris.bonasin skrev:
Jo, det är nog bättre att denna tråden slås ihop med Tips & trix.
Bättre med separata trådar för varje ämne. Tips- och trixtrådar är inget vidare som kunskapsbank när man skall söka information.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto