Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D1 vs D1x m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlord

Aktiv medlem
Hellå!

Funderar starkt på att, trots att jag inte är något fotoproffs än, uppgradera mig från min D50 till en D1 eller D1x. Har nämligen hittat flera begagnade på nätet från ganska säkra personer till väldigt förmånliga priser kring 10 - 13000 för kamerahuset. Tänkte att jag kan ta och sälja min D50 och lägga till mellanskillnaden.

Frågan är om jag är helt veck nu och om det är något jag bör tänka på? Är inte så extremt teknikinsatt på de stora skilnaderna på D1 och D1x, vad är skilnaderna? Hur stora är skilnaderna från D50 egentligen, även om jag förstår att de är stora, men vad är det som är bättre i stora drag? Hur mycket nyare är D50 i jämförelse och skulle det vara en rimlig uppgradering om vi förutsätter att jag lyckas få omkring 4000 för min d50 och hittar en D1 eller D1x för omkring 12000? Är D1x ovh D1 kompatibla med samma objektiv tex? Kommer jag utan komplikationer kunna använda mitt Nikkor AF-DX 18-55 såväl som mitt Nikkor AF 75-240?

Tack! ...yours, /Lord

Priserna är att betrakta som helt normala för D1X och på tok för höga för D1. Jag tror du kommer bli besviken på bildkvaliteten, framförallt på höga iso, från D1. D1x ger väl ungefär samma kvalitet, kanske något sämre ibland, som D50. Det du vinner är framförallt ett fantastiskt mycket bättre hus, bättre AF, antagligen bättre ljusmätning och allmän snabbhet.

D1x är en rätt rejäl uppgradering av D1, som var Nikons första vettiga yrkesdigitalare. D1x har dubbla upplösningen bland annat.

tack...

Ok, för som ny ligger ju D1x rätt långt upp åt 25-30000 om jag inte minns fel. Men jo, det stämmer nog, D1 kunde jag hitta för betydligt förmånligare priser, runt ca 4 - 6000.

Tänkte att D1x måste vara en rätt saftig vinst i förhållande till D50´n ändå eftersom det ändå är en mer professionell kamera som dessutom kostar flera gånger mer annars. Sålänge bildkvaliten håller ungefär samma status som D50´n som sagt så är jag nöjd, då ser jag hellre att jag vinner i andra saker. Men det är alltså ingen direkt bildkvalitetsskilnad (märkbar) mellan D1x och D50?
Vad framför allt gör annars D1x så pass dyr? i jämförelse med t.ex D100 och D200 som trots allt är, som jag förstår det, nyare kameror?

Hej!

Ett tips från en som har en D1:a...
Köp en D1x...

Jag är verkligen nöjd med min D1:a men kan man få en bättre för ungefär samma pris är valet inte svårt...

Kan nog också tänka mig en D1x så småningom,
när ekonomin tillåter...

Hälsningar,
Peter

Att köpe en D1a ser jag som en nedgradering av din D50 men D1x däremot är en trevlig kamera. Du borde kunna hitta den under 10papp beggad. Värt att tänka på är att du köper en med uppgraderat buffertminne, i alla fall om du vill kunna använda den till sport eller action.
D200an är inget alternativ?

Lycka till med köpet!

tack...

Ok, jo jag hade nog endå tänkt satsa på D1x. Jo D200 vore vansinnigt trevligt men har inte riktigt pengarna. Verkar mkt svårare att hitta den begagnad till ett lika bra pris i dagens läge. Kanske när den inte är lika ny längre.

D100...

Har kikat runt lite och kan hitta en D100 med 1gb minneskort samt mbd100 i nästan nyskick för 6500. Funderar på att slå till på den istället. Det är ungefär 2000 billigare än jag skulle kunna hitta en D1x'a för. Har jämfört de båda kamerornas specifikationer på nikons hemsida iaf och utav den att dömma verkar det vettigt. Jag får lite fler pixlar, usb, samma serietagningsmöjligheter som D1x, lite bättre isoförutsättningar och en något lättare och nyare kamera. Vet inte vilket autofokussystem det är för det står inte men jag antar att det är bättre än min D50 eller minst lika bra. Därimot förlorar jag kanske andra viktiga saker så upplys mig! =).

En till fråga är iofs om D100 och D50 använder samma typ av minneskort? Kunde hitta ännu billigare utan minneskort nämligen, om jag kan klara mig på det jag har.

Ha det! /Lord

Förstår inte riktigt varför du vill byta din D50 mot D100? Allting är ju sämre på D100. Skulle isåfall vara känslan i huset som är den stora skillnaden.

d50, d100

Som sagt, jag är ju inte så fantastiskt jätteteknikinsatt men jag har fått uppfattningen att D100'an är bättre. Bättre serietagning, antar att det är bättre autofokussystem men det vet jag inte säkert för att jag inte vet vilket D100 kör på. Sen är det bättre förutsättning för tillbehör som t.ex shysst batteripack med avtryckare och inställningsratt. Mer gedigen och skönare inställningar helt enkelt. Men alltså som sagt, jag vet inte helt säkert, därför jag skriver här så folk kan upplysa mig. Vore väl ganska konstigt om allt var bättre på D50'n som kostar runt 6 - 7000 ny i jämförelse med D100 som kostar runt 13-15000?

D100 kostade runt 15.000:- ny 2002. Men då kan du jämnföra med EOS D60 som samtidigt gick loss på 25.000:- Men D60 är ju knappast bättre än tex 350D fastän den kostar 7000:- ny nu. Vill bara upplysa dig så du inte ångrar dig i efterhand :)

Nej men jag menar inte att D100 kostade 12-15000 ny då. Den ligger väl där omkring nu, vilket fortfarande är dubbelt så mkt som t.ex D50 nu. Om en 60D kostar 7000 ny nu så ligger den ju också i ungefär samma prisklass nu som en 350D och är säkert möjligt att den inte är lika bra, det vet jag inte. Känns alltså som om skilnaden mellan D50 och D100 är mkt större isf än vad det är mellan 350D och 60D om man bortser från vad de kostade när de kom ut utan tittar på nuvarande nypris.

Så vad jag är intresserad av är specifikt fördelar nackdelar med D50 vs D100.

D100 har sæmre bildkvalite æn din D50. Den har mer brus på høgre iso också.
Men den har snabbare autofokus, bættre och mer stryktåligt material i huset.
Møjlighet till vertikalgrepp.

Vill du ha ettt hus som ær mer roligt att fota mer så køp en d100.

Vill du ha bæst møjliga bildkvalite, håll i d50 och spara till en d200, eller en beggad canon 20d, elle ren ny 30d.

tack! =)

tackar för det! =). Har hittat en D100 för 4500 nu dock, tycker det är värt det. kommer behålla min D50 då också. Har inte riktigt råd med en D200 än, går ju inte direkt att hitta till förmånliga priser begagnat och ligger ju på dryga 15000 ny. 4500 är lite mer lagom och då får jag ändå en lite mer gedigen kamera att leka med vid sidan av.

blixtsynk

Nu har det här kanske blivit lite off-topic för att handla om D1 vs D1x iofs men frågan kan kretsa kring dem med =). Är det någon som har nån koll på blixtsynktiderna D50 vs D100, samt D1 vs D1x. Vet att den är 1/500 för d50 men har ingen koll på de andra. Hittade inte den infon på nikons hemsida.

/Lord

Känner att jag har råd med nåt objektiv eller två också, vill helt enket ha en lite roligare kamera att leka med. Nån dag uppgraderar jag mig ev till D200 eller om det kommit någon ännu nyare då. Den dan så säljer jag min D50 och behåller D100'an som reservkamera. Och ja, jag har mycket stora händer ;)

Det handlar nog mest om hur du har tänkt använda din kamera.
Jag tror det är svårt att se någon större skillnad mellan D1x/D100/D70 eller D50 vad det gäller bildkvalitet.

Kom ihåg att D1x är ett yrkesverktyg, du betalar inte främst för bildkvalitet utan snarare för byggkvalitet.

Jag arbetar dagligen med D1x kameror under svåra förhållanden och har aldrig haft några direkta problem.
Använder också D70 hus som back up (ytterst sällan dock) men känner att jag inte kan lita på dem i samma utsträckning.

Är du amatör som använder din kamera några timmar i veckan så behåll du din D50, den enda vettiga uppgradering du kan göra är till en D2x eller D200

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto