Hej!
Jag köpte också min D1:a för att vara ett kompliment till min D70 jag hade...läs, hade..
Har numera sålt D70 och kör bara D1:an.
Visst bildkvaliten o bruset visar ju att den är lite äldre, men jisses vilken kamera...och vilken känsla av att få hänga den över axeln o stega ut i naturen. Fotar du med tele så finns det ingen bättre kamera, tung stabil, väger upp objektivet...
Att fota sport är ingen konst med denna kamera, visst bruset sätter sina begränsningar inomhus.
Jag körde D70 inne en tävling, och övergav idén ganska omgående, det var D1:an som var snabbast o mera precis i fokuseringen, även serietagningen i lite dåliga ljusförhållande slår den D70:n med hästlängder...
Den är ju sedan mycket bättre vädertätad än D70, vilket ju gör att man behöver ju inte oroa sig över en liten småsak som regn...haha!
Skulle nog tro att den tål rätt hyfsat mycket mer i allmänhet än D70...den är ju trots allt proffsbyggd...
Några tips...
* Ha alltid några extra batterier laddade, den äter batterier til frukost...
* Var nogrann med vitbalansinställningen - vinner du mycket på.
* Har du inte en liten blåsborste, köp en, den blir snabbt smutsig.
Bortsett från att den är gammal kan jag säga att du kommer inte att bli besviken...
Men Jim, TTL är ju inget måste...?
Jag har en SB-24 som jag kör manuellt till min D1:a, funkar hur bra som helst...
Skulle verkligen inte köpa en D70 idag...
Har börjat fundera på att skaffa en D2H, mest för att inte bli så begränsad i mitt inomhusfotograferande (vill ju gärna kunna köra ISO800...i alla fall), har ju plåtat en del tennistävlingar...
Lycka till Martin!
//Peter