Annons

Nikon Coolscan V + Nikon Scan 4, effektivare inskanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Richard Roe

Medlem
Hej fotovänner!

Jag tänkte höra med er som har lite mer erfarenhet av att skanna negativ och dia med Nikon Coolscan V ED i kombination med originalprogrammet Nikon Scan 4.

Jag köpte den nyligen för att skanna in alla negativ och diabilder och tänker lagra dom i högsta upplösning som tif-filer.

Nikon Scan 4 är ett mycket speciellt program och det är ju inte alltid som saker och ting ger sig självt när det gäller hur man kan använda det.

När det gäller alla gamla negativ hade jag inte tänkt att göra individuella justeringar för varje bildruta. Det har jag inte tid eller lust med. Jag vill stoppa in negativremsan, få dom skannade enligt standardinställningar jag sparat. För mina negativ har jag aktiverat ICE4(Normal), ROC:0, GEM:3, Bit depth:14.

Det jag undrar över är om det verkligen är nödvändigt att alltid göra en preview. Jag hade helst hoppat över det momentet helt men det kanske behövs för att programmet ska kunna skanna på bästa sätt.

Jag skulle vilja mata in en negativremsa och komma tillbaka efter en stund när inskanningen är klar så att jag kan rotera de bilder där det behövs och spara ner dom till disk samt mata in nästa remsa. Nu får jag göra detta i två steg som kräver åtgärder från mig, först en preview och sen en inskanning. Jag hittar inget under "Automatic actions" som kan ge mig det arbetsflödet.

Om man nu måste göra en preview så undrar jag vilka inställningar som måste vara aktiverade på Preview för att skanningen sen ska bli bra. (Auto focus, Auto exposure, Digital ICE).

Jag försöker hitta ett rationellt sätt att arbeta med inskanningen av alla dessa negativ men tycker inte att Nikon Scan 4 hittils låtit mig göra det. Finns det något bra sätt?

Jag provade VueScan men är inte helt övertygad att det blir lika bra, saknade bland annat DEE som jag tycker gör underverk på flera bilder.

Alla tips mottages tacksamt.
 
Problemet är att "filmrutan" inte är klart definierad på något tekniskt sätt som scannern kan "veta". Scannern matar filmremsan till någon sorts standardposition i hopp om att rutan ska vara på "rätt ställe" på filmen, men detta kan ju behöva justeras (nu minns jag inte riktigt hur NikonScan funkade men iaf. I VueScan kan detta vara riktigt jobbigt även om man lär sig att skatta det hela hyfsat efter ett tag). Tyvärr är det nog så illa att filmscanning till stora delar är ett nanuellt hantverk. Möjligen att det kan gå att previewa en hel remsa, välja utsnitt för varje ruta och sedan köra igång scannern på det.

Däremot finns det mataranordningar (till vissa scannrar) för monterade diabilder. Dessa borde kunna batch-scanna.
 
Jag vet inte om det är detta du undrar över.
Men då du läser in negativet så behöver du bara markera ruta för ruta med Ctrl och mus- klick och klicka scan.
Sen sköter sig scannern själv.
 
Jag upplever att om jag hoppar över preview så gör programmet ändå motsvarande innan huvudskanningen börjar, men utan att visa bilden. Tidsmässigt vinner jag kanske någon sekund.
Fördelen med preview är ju att man ser om man hamnat rätt i bilden och om man behöver justera någon inställning innan huvudskanningen. Om man väljer att ta bort eventuella svarta kanter senare så är det en anledning mindre att köra med preview, men kanterna kan påverka autoexponeringen om de är med i bildfältet. Rationellt kan man inte kalla arbetet. Det tar omkring 3 minuter per bild sammanlagt.

Om man jobbar med RAW i Lightroom så går det går att öppna NikonScans NEF-filer i Lightroom. Det går då bra att spara bilderna som NEF, vilket innebär att man kan gå tillbaka och ändra i "RAW-filen" i NikonScan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.