Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon coolscan IV ED dpi inställing???

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok. Högsta är nog overkill men försök hålla dig till jämna multipler med skannerns egen upplösning och se till att skanna rejält mycket större än du skall ha i slutänden så du har råd att kasta bort information vid korrigeringar i Photoshop.

2000 ppi skulle jag nog skanna i för att ha lite sömsmån. Men du kommer nog undan med 1000 också. Det ger dig i alla fall 1400 pixlar i längsta dimensionen.

Men strunta helt i allt vad dpi heter. Det har ingen relevans för webbruk huruvida filen är upptaggad som 72 dpi, 75 dpi, 300 dpi eller 4000 dpi. Det enda viktiga är dimensionerna på filen. Och med en skanningsupplösning på 2000 ppi använder du halva skannerns möjliga upplösning och får rätt schyssta filer att labba vidare med.

Jag skulle rekommendera Pertmanns eminenta artikel i ämnet, men står nog över då han brukar rodna så vansinnigt då.

johanhagberg.com skrev:
Brukar du!(calle S) fråga nån om hjälp om du ej behöver???????
Nä, det kanske var dumt av mig, men att använda sig av massor med utropstecken är inte artigt. Det ser ut som du skriker.

Annars, kolla på Imaging Resource . Där kan man snabbt få svar, finns ett forum enbart för Coolscan IV.

Tack.Calle!

Har försökt många ggr,men aldrig fått svar ,därför blev jag grinig.
De handlar alltid om "att ta i överkany så man har att bolla med " typ. De vat jag ju redan....Synd att du fick urladdningen ,ber om förlåtelse igen...Sorry!

Nu skall de scannas massor Vi hörs.!

johanhagberg.com skrev:
Tack.Calle!Har försökt många ggr,men aldrig fått svar ,därför blev jag grinig.
De handlar alltid om "att ta i överkany så man har att bolla med " typ. De vat jag ju redan....Synd att du fick urladdningen ,ber om förlåtelse igen...Sorry!
Det är ok. Men tänk på att sånt vet ju inte vi andra någonting om.
Lycka till med scanningen!

Fortsätter lite på stickspåret..och frågar hur ni får till storleken på bilden så att den inte överskrider 250 kb?

Jag brukar vanligtvis skanna i 1200dpi för att sedan skala ned bilden till 200 och jobba därifrån. Mina filer är då nere i runt 2 Mb som RGB-bilder och lite större i pixelformatet än vad slutresultatet kommer att bli. Jag har än så länge endast lagt upp svartvita bilder som jag har gjort om till gråskalebild i Photoshop innan..och då minskas bildstorleken till runt 200-250 kb.

Vet inte hur man ska lyckas med att få ned färgbilder under 250kb om jag vill ha bilder som är 600*600 pixlar. Någon som har tips på hur jag gör?

/Zim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar