Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Coolscan III el. Minolta Scan Dual 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Jag letar efter en begagnad dia/negskanner. Har inte några jättehöga krav (bra A4-utskrifter ska det dock vara) eller speciellt stor budget. Jag har hittat en Nikon III och en Minolta 2, för 1200 respektive 1300 kr.

Är dom något att ha? Vilken är bäst? Jag kommer skanna dia, färgneg och sv/v neg lika mycket förmodligen, om jag fortsätter som jag gjort hittils.

Ingen av dem har hårdvarudammborttagning.

Nikon har bättre mekanik och lär ha bättre mjukvara, jag skulle köpt den.

Nikonscannern

Nikon har framförallt bättre mekanik, som Frödeberg påpekar. Köp den eller vänta

Nikon Coolscan III är en utmärkt skanner som även har Digital Ice för damm och repborttagning. Den största nackdelen mot tex. Coolscan IV är det lägre dynamikomfånget som är sämre, och gör det svårt att få med alla mörka partier. Det blir lätt brus istället om du ska kompensera i Photoshop.

Sen så kan du bara skanna i max 8-bitar så du mister en del möjligheter att efterbehandla bilderna, utan att förlora kvalité. Men för dessa pengar så är det ändå ett mycket bra köp! Annars får du räkna med att betala 3-4 ggr så mycket.

För svartvitt så är inte någon Nikonskanner perfekt, men kanske inte sämre än Minolta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar