Annons

Nikon Coolpix P1 eller P2?

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Har tänkt skaffa en liten digitalare att alltid ha med även då det inte är lämpligt att släpa på en D200.

Har nu mer eller mindre fastnat för Coolpix P men velar mellan P1 och P2.

Kamerorna är i stort sett identiska förutom att P1 ger 8mp och P2 5,4mp.

Skillnaden är en tusing som jag har så i valet kan vi låtsas att dom kostar lika mycket.
Någon skulle kanske då säga att det är självklart att jag ska ta P1:an men är det så?

Jag har nämligen hört att en så hög upplösning som 8mp på en så liten sensor bara renderar i en massa brus.
Vad är då meningen med högre upplösning om bilderna i realiteten blir "sämre"?

Kan tillägga att jag aldrig skulle ge mig på att förstora en "pocketbild" större än A3.

Någon som kan ge råd då jag vill slå till snart.

Om märkeslojaliteten inter är överhängande kanske du kan ta med Canon PowerShot S80, Canon Digital IXUS 750 eller Fuji Finepix F11 i leken?

Jo, jag é nog nästan löjligt mycket för Nikon.

Men även om jag skulle titta på annat märke skulle problemet vara detsamma.

Brusar bilderna mer med 8mp än 5,4mp på grund av den pyttelilla sensorn?

Vi skulle alltså kunna ta det till en helt märkeslös diskusion där det mer handlar om pixlar och brus.

Jag vill inte köpa en kamera med högre upplösning än jag behöver, för mer pengar och få en massa extra brus på köpet.

Då jag inte har bredband har jag inte laddat ner bilderna utan mer läst vad andra tycker.
Canon S80 verkar hålla bruset under kontroll (8MP) enligt testare.
Likaså Ixus 750.
Fujifilm F10/F11 verkar dessutom ha lyckats överbemanna bruset på högre ISO-värden.
Varken Nikon P1 eller P2 är testad på "www.dpreview.com". Det är de andra ovanstående.
På "www.cyberphoto.se" finns det däremot testbilder från P1 och P2 att jämföra med. Ladda t.ex ner bilden med kulramar och chokladbitar för granskning.

Beträffande brus så anses Sonys 7-MP ge brusfriare bilder än deras 5-MP-platta.
Det går ju dock att floppa om man stoppar i 8-MP-brickan också, t.ex Minolta X1.

Så här skriver Cyberphoto om:

P1:
Nikon Coolpix P1 presterar tillräckligt bra bildresultat för att få betyget "Bra köp". Kul att se att Nikon har bruset under kontroll. Även ISO 100 och 200 är fullt användbart utan störande brus.

P2:
Nikon CoolPix P2 tar bra bilder och får betyget "Bra köp".

S80:
Trots hela 8 Mpixel har bilderna förvånansvärt lite brus och skärpan är på det hela taget mycket god utom hörnskärpan i maximal vidvinkel. Ingen kromatisk aberration att tala om och färgåtergivningen är neutral och bra. Distorsionen i vidvinkel är märkbar men inte radikal. Ett så kompakt objektiv med 28mm vidvinkel kan nog inte undgå en viss distorsion, i teleläget är den dock minimal. Ett litet minus är att blixten har svårt att helt lysa ut i vidvinkel vilket inte är att undra på med 28mm, men bildkvaliteten är i stort toppklass.

Ixus 750:
Ixus 750 är samma kamera som Ixus 700 men med större bildskärm, därför gör vi ingen ny test utan dessa bilder är tagna med Ixus 700.
Optiken är mycket skarp med tanke på storleken. Ixus 750 är bland det bästa du kan köpa i denna klass.

F10:
F10 ger ett bra bildresultat. Bilderna är som sagt bra men med lite fipplande så kan de bli ännu bättre, t ex autonivåer i Photoshop ger mer drag i bilderna. Mycket beröm till Fuji för att äntligen lyckats hantera bruset från deras Super-CCD. F10 är ju faktiskt användbar ända upp till ISO 1600. Det gör att kameran blir mycket flexibel.

Om du är låst vid Nikon och dessa två modeller så känns det lite konstlat att ge "råd".

Själv funderar jag på Fuji F10 eller kommande F11 (som har fler manuella möjligheter)

Jag nog mest inne på att komplettera min DSLR med Olympus SP-310. Den verkar prisvärd och kan även spara i RAW vilket är en stor fördel. Dpreview har en färsk recension av den kameran. Intressant läsning för den som är intresserad av frågeställningen i tråden.

Men ändå, 5-6 Mpix i god kvalitet räcker mycket långt särskilt om kameran i första hand är ett komplement till systemkameran.

Jag har föregångaren Coolpix 7900 och är nöjd med den förutom den kassa autofocusen i dåligt ljus,
du bör nog kolla upp om den har förbättras på dom nya modellerna om det är viktigt för dig med en kamera som funkar bra i dåligt ljus.

Annars är den helt suverän och bör gå att få tag i fortfarande till ett bra pris.

Angående brus, min har 7 megapixel sensor och jag kan inte se att den ger sämre brus än min dotters Canon IXUS40 som har 4 megapixel.

Men jag kör min på standard jpg = 5 megapixels för att spara utrymme på minneskortet, jag använder inte bilderna till annat än för visning på datorn och ibland 10X15 kopior så det är ju overkill att köra den på högsta upplösningen.

Video funktionen tycker jag är roligast med en sån här kamera, min kan filma i 640x480 i 30fps så länge det finns minne, resultatet är bättre än jag trodde, riktigt bra faktiskt.

Senast ändrad:
Tack för svar, jag har bestämt mig.

Har nu kollat de tester jag lyckats hitta internationellt och kommit fram till att i just denna klass är Nikon P1 bästa kameran av alla oavsett märke.

Vissa tester har dock dragit ner betyget kraftigt för att kameran inte kan e-maila bilder trådlöst vilket jag bara måste kommentera för det är så upprörande.
Ingen annan pocketkamera i denna prisklass har trådlös överföring överhuvudtaget!
Det är som att säga att dom enda skidor på hela marknaden som går att åka på snö med skulle få kraftigt nedsatt betyg för att dom säljs utan valla. Bara korkat.

Vill också passa på att varna er som läser detta för att stirra alltför blint på en enskild tests betyg.
Läste nämligen en annan test om en backup-HD för minneskort. Fick betyg 6 av 10 men den var billig så jag läste vidare.
Rakt igenom hela testen var det idel beröm för storlek, utrymme, snabbhet, smidighet, byggkonstruktion mm mm.
Anledning till kraftigt nedsatt betyg fick jag först i sluttexten.
Den hade inte inbyggd MP3-spelare!
Men hallå, kom igen nu.
Så om jag köper nya utemöbler i teak för 20 lakan så är dom inte SÅ bra för dom saknar inbyggd självrengörande kolgrill och infravärme?

Kanske ska nästa kamera halvsågas för att displayen inte klarar splitscreen mellan ett PSP-spel och allmänt porrsurfande?

Ja, jag vet jag spårat ur fullständigt. Bara sååå upprörd över somliga så kallade tester.

Nåja, nu blir det köp av och väntan på D200 känns (kanske) lite lite uthärdligare.

Jag tänker inte tala om för dig vilken kamera jag tycker du skall välja - oberoende av märkeslojalitet etc....

Jag tänker bara säga att min P1'a inte ger särskilt brusiga bilder, kika gärna i mitt album där 3 av 4 bilder är från min P1'a.
Jag är mycket positivt inställd till min kamera och har eg. bara en enda negativ sak att säga om den, och jag är inte ens säker på att problemet är unikt P1'ans - men den har lite irriterande svårt att fokusera i halvtaskigt ljus...

På en femgradig skala så får den idag en 5:a...om skalan är lite mer finupplöst - säg 10-gradig..så får den en svag 9:a....

Lycka till med vad du än väljer...

/ Magnus

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto