Annons

Nikon Coolpix 5900 7900 7600???

Produkter
(logga in för att koppla)

Angelika_N

Medlem
Har planer på att köpa mig en ny häftig "lagom svår" digitalkamera. Har kollat på Nikons...
Har både tittat på 5900, 7900 och 7600. Nån som har lite erfarenhet från dem? Vilken är egentligen bäst om man som jag är amatörfotograf och gillar o ta bilder på lite allt möjligt. Även ha möjlighet att "leka" lite med kameran... Vad skiljer dem emellan förutom megapixlarna? På all produktionfo man hittar på deras hemsidor osv verkar det vara nästan identiska kameror...?

Tacksam för svar!

//Angelika

Ja, de är ganska lika.

7600 har lite mindre display med längre upplösning och den har inte möjlighet att ställa ISO-talet manuellt tex. Men i stora drag är de väldigt lika.

Jag vet inte vad du menar med "leka" med kameran. Om du menar att ha tillgång till manuella inställningar och själv kunna ställa bländare och slutare osv så bör du nog titta på andra kameror då dessa bara har programautomatik.

Canon A95 kan vara något att titta på annars tycker jag.
Kan du tänka dig en lite större kamera så kan tex Panasonic FZ4/FZ5 eller Konica Minolta Z3/Z5 vara alternativ.
Eller om du kansträcka dig lite högre i pris Konica Minolta A1 tex.

Jag tycker nog inte du ska bry dig så mycket om hur "svår" en kamera är. De flesta kameror funkar bra på automatik och sedan kan man ju succesivt öka vad man själv vill styra över.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar