Annons

Nikon Coolpix 5400.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jokke

Aktiv medlem
Hej,

Vet liksom inte som vanligt om man skall köpa eller inte.

Fördelar.. 28mm (eqv35) (väldig fördel för mig)

Nackdel: (om man får tro alla "förståsigpåare" på dpreview's nikon forum) Mjukare bilder än tex G5.

Nån som testat en här? Är den så "dålig som endel påstår..

När jag läste specen innan "släppet" blev man ju hyperglad. Men sen kom alla "bildluppar" fram ;)

Alltså nån som har nån uppfattning på detta forumet vore jag glad..


Jag skulle igentligen vilja köpa en D100 men plånboken tillåter inte detta än, har inga gluggar heller så.. :(

nåja.. hoppas nån vill hjälpa.

tack

/Jokke
 
Jokke,
I just got mine and am testing it as we speak. I'll keep you informed but first impressions are good.
Don't worry too much about the banter on DP Review. Every single camera that hits the market has folks who will rip it apart and say that this, that and everything sucks; most of them wouldn't be the type of persons I'd be asking advice off:)

Remember also that Nikon is well known for not employing automatic in-camera sharpening. Most folks who are serious about their images want to sharpen in post production to the extent that pleases them and their taste.

From what I've seen so far of this camera, it looks great, is fun to work with, has a great range of finesses and the pics looks good. It's not a D1X but then it's not meant to be either.

If you're really worried, take a CF card to your nearest store and ask to take a few test shots. Then take your CF card home and play with the pics! You'll soon find out if you like what it does or not.

Have fun,

Duncan
 
Camerans skrev:
I just got mine and am testing it as we speak. I'll keep you informed but first impressions are good.
Duncan, vet du om det finns/kommer ett batterigrepp till 5400:an som det finns till 5000?
Jag letar efter en "att-alltid-ha-med-sig-kamera" vid sidan av min D100, och 5400 ser intressant ut, en begagnad 5000 likaså.
 
Calle,
I just called Nikon for you to ask and their answer was "No, not yet."

Whether they will introduce one soon is unknown but the battery life is supposed to be very good on the 5400 so perhaps it's not essential.
I bought the 5400 for exactly the same reason as you describe.

What I can tell you is that it looks quite insane with a SB 80 DX mounted:)

MVH Duncan
 
Jag var också mycket intresserad av Nikons 5400 innan jag upptäckte att den (liksom alla Nikon?) saknar hjälpbelysning för autofocusen och därmed har mycket svårt att fokusera i dålig belysning.
Jag har läst flera användare som klagar på just detta och Nikon har fått kritik i ett flertal tester för det.

Då jag fotograferar mycket på kvällar och i dålig belysning så föll denna kamera bort direkt. Tyvärr.

Jag fattar inte varför Nikon fortfarande snålar in på en sådan detalj.
 
Har inte blixten hjälpbelysning? Altså om man använder en externblixt typ SB-xx DX. Gör man inte det så är det ju ingen ide att ta ett kort med så lite ljus att kameran inte kan focusera.

/Martin, som aldrig har fattat varför man instalerar blixtar i kameran.
 
Duncan: Those were some really nice pictures!
All I know is what I´ve been reading in the tests and user comments for that camera. The pictures in that gallery might have been taking using manual focus or maybe the problems aren´t that big. Apart from the AF-thing it seems like a really nice camera.
 
Martin,
I'm enjoying mine so far. Haven't had a chance to really test it in lowlight but I will.
I'm guessing some careful preparation and a sturdy tripod will help.
I never put much weight behind the DP Review folks (apart from Phil Askey) as there are just way too many "Point & Shoot Artists" who's knowledge of photography is terribly limited...

Not to give them a hard time or to pump my own ego but expert advice is rarely at hand on those forums.

I've seen good photographers produce marvelous images with cameras considered as "dogs" by the boys at DPR so I prefer to do my own tests.

So far the images are notable softer than and yes, significatantly inferior to my D1x but that was to be expected; this is an 8000 SEK camera compared to a 70000 SEK camera at time of launch.

However, when editing the images in Nikon Editor, Bibble and PS 7 the results are starting to be good.
The one thing that bothers me about this camera is the lack of RAW ability. I normally shoot 100% RAW and now I'm limited to TIFF until the ruddy firmware is introduced next Spring.
Also the write time is a beggar when you're used to a D1X but....well, you have to accept this camera for what it is, and if I put things into perspective, it looks like it'll be a fun camera to have with me me all the time...just have to remember what you're shooting with and adapt accordingly.

MVH, Duncan
 
Har inte blixten hjälpbelysning?

Martin, if I'm reading you correctly, the answer is "YES", at least with my SB80DX.

Cheers, Duncan
 
BTW, if any of you are wondering why Duncan is now using a 5400 and has sold his D1x, it's simple economics combined with my current situation. The D2X is inevitable now that the D2H has been announced, so it's the right time to sell if you can afford to wait and be without your main camera (obviously not an option for pros.)
I bought my D1X ca. 1 year ago for £2300 GBP. I used it for one year, got some great service from it, looked after it and consequently sold it 4 days ago for £2400 GBPs.
Admittedly I used it very lightly as I've been studying my commercial pilot's licence simultaeneously and haven't had the time to tax the camera fully, but it says something to those who say that digital photography costs a fortune and you'll always lose money...with a wee bit of savvy you can stay on the cutting edge and not bankrupt yourself:)

Heading down to Spain this weekend to meet up with some business associates and will try to give the 5400 a good test whilst I'm away.
As "Arnold" would say: "I'll be back!"

Take Care, Duncan
 
Haft min i 3 veckor nu och måste säga att jag är otroligt nöjd. Är nybörjare inom fotografering och speciellt inom digital foto så jag har inte direkt något att jämföra med förutom min F80+24mm. Det enda problem som jag har stött på är fokus problemen vid dåligt ljus men det har inte vållat några störra problem än så länge. Funderar på att köpa till en blixt men tydligen så kan man inte heller använda hjälpbelysningen på externa blixtar. I övrigt är jag väldigt nöjd. Fotar 90% på 28mm så det var viktigt för mig (köper nog till mer vidvinkel om ett tag). Är också intresserad av makro och är väldigt nöjd med hur kameran klarar detta. Bilderna är klart åt det mjuka hållet men med lite efterarbetning i tex Nikon Edit får man stora förbättringar

Har dock en fundering... På alla lite mörkare bilder dyker det upp ca 3 vita pixlar på exakt samma ställen. Är dessa "döda"? I så fall måste jag väl antagligen lämna tillbaka kameran?
 
Hej

Smaken är ju olika och det finns säkert de som uppfattar Nikons "konsumentdigitalare" på annat sätt än vad jag gör, men här kommer lite erfarenheter från mig.

Äger en Coolpix 5700 (som borde kunna jämföras med 5400). Köpte den då jag framförallt ville testa hur bra digitalarna är idag.

Måste säga att jag är MYCKET besviken på min Coolpix.

Autofocus: Som skrivits tidigare är denna i ett enormt behov av ljus för att överhuvudtaget fungera, det räcker nästan att solen går i moln för att det ska bli problem. Hjälpbelysningen på blixten (SB80DX) fungerar inte (inte på min åtminstone, har studerat instr bok osv utan resultat). Förrutom detta så är AFn L-Å-N-G-S-A-M.

Optik: Helt OK zoomomfång (5700) och skärpan är bra, men kvaliten på optiken imponerar inte. Massor med kromatisk abberation (hur stavas det!). Människor, byggnader mm med ljus bakgrund har ett violett skimmer runt sig som är väldigt störande. Ännu mer störande är att optiken "klipper" som en dålig videokamera i högkontrastsituationer.

Handhavande: Nu är jag kanske lite kräsen men visst ska bilden tas samma dag som man trycker på avtryckaren........fördröjningen från det man trycker till att bilden faktiskt exponeras är ca en sekund och detta upplever jag som enormt frustrerande.

Jag kanske är onödigt hård i min kritik men då jag förväntade mig så mycket mer står min uppfattning fast.

Jag rekommenderar definitivt att man sparar lite till och siktar på D100 istället då den inte lider av något ovan nämnda blessyrer.

Nämnde jag att min Coolpix är till salu.....

/Anders
 
Håller med dig Anders vad gäller AF hastigheten. Går väl inte riktigt att jämföra med en systemkamera av bra kvalitet. Min F80 är bättre i detta avseende. Förutom en viss mjukhet i bilderna har jag inte märkt någon nämnvärd "kromatisk abberation" och klippning i högkontrast situationer verkar också kontrollerad. Dessa kan ju vara förbättringar jmf med 5700.
 
tack tack så mycket för alla svar, det verkar nog som jag kommer att testa kameran med ett eget cf så fort jag kommer hem från semestern.

/J
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.