Annons

Nikon cls vs radio triggers

Produkter
(logga in för att koppla)

Videvice

Medlem
Hej!

Jag styr mitt fotograferande idag via Nikons inbyggda cls. Via det systemet styr jag en sb-900 samt en sb-800. Jag ska utöka till 3 kanske 4 blixtar och undrar hur många kan styra via cls commander mode? Vad jag har förstått kan jag tex låta en Sb-900 sitta på kameran och styra flertalet blixtar?

Nu är jag inte intresserad av en blixt på kameran så jag undrar om min enda utväg är att skaffa ex su-800 eller någon form av radio trigger?

Tack på förhand!
 
Man kan styra två grupper av blixtar, det kan vara hur många som helst i en grupp, men alla blixtarna i en grupp får den styrkan man ställer in i den gruppen.
Du kan koppla bort den inbyggda blixten genom att ställe den på "--" i kameran och eventuellt sätta ett skydd ("solglasögon") framför. Då tillför den inbyggda blixten inte något ljus.
CLS begränsningar är att man måste ha optisk kontakt med fjärrblixtarna och att de förmår att uppfatta kamerans blixt. Man kan ju vrida underdelen så att IR-fönstret i blixten är riktad mot kameran. Med radiostyrd blixt har man ju inte de begränsningarna.
jag har enbart erfarenhet av CLS optiska system och inte nånting av radiostyrda blixtar.
 
Med den inbyggda blixten kan du "bara" styra den interna + två externa grupper (M), A,B.

Om du sätter på en SU800, kan du styra tre externa grupper A,B,C.

Köper du istället en extra SB-700/910 som Master så kan du ha Masterblixten + tre externa grupper, dvs (M), A, B, C

Om du slutligen köper en låång förlängningskabel kan du flytta ut din Masterblixt och använda den från sidan + tre externa grupper, dvs M, A, B, C.

Slutligen så kan du sätta vissa externa blixtar i SU4 läge och manuellt ange blixtstyrkan. Då får du M, A, B, C, SU4, dvs 5 grupper ;)

Antalet blixtar inom varje grupp är inte begränsat mer än till den egna ekonomin vad jag vet. Allas vår Joe McNally har ju visat bilder där han använt 30-40 blixtar :)

Om du sedan har behov av radioblixtar pga avstånd eller out-of-sight, så kan du kombinera radio med CLS. Med PW har jag provat att sätta en Flex5 på kameran och sedan en SB-900 som Master ovanpå den. Då låter jag en grupp vara för radiosystemet och övriga kör jag via CLS. Antalet grupper blir inte fler med radio utan det blir bara när det inte går med CLS.

Vill du köra med ännu fler grupper får du nog titta på ProFoto som jag menar kan styra 6 grupper. A, B, C, D, E, F.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.