Annons

Nikon Capture 4 hittar inte min D70

Produkter
(logga in för att koppla)

in2kma

Aktiv medlem
Bland det värsta jag vet är att kasta bort tid på mjukvaruproblem. Spelar ingen roll om det är jag som är ett pucko, eller om programmet har fler buggar än Watergate.
Jag har just installerat Nikon Capture 4 för att ladda custom kurvor till kameran. Döm om min besvikelse när Capture säger att det inte hittar kamerauschlingen! Den dyker upp som en enhet i XP och går att kopiera filer till/från, så så långt är det med, men sen då? Någon som har ett tips på vägen?
Tackar på förhand gör Kristofer.

ställ usbläget i menyn på kameran till PTP istället för mass storage om du inte gjort det

Aaaahh!!!

Det tipset var nästan värt en puss, för jag hade kameran på mass storage. Men nu när jag ändrat så fetlåser datorn sig just när XP identifierat USB enheten D70. Tidigare sade den mest bing-bong, men låste sig inte.

OK, nu kan jag slå på och av kameran utan att datorn låser sig, varför det plöstslig funkar vet jag inte. Kameran dyker upp i System/Hardware/Device Manager som ett Imaging Device/Digital Still Camera. Men fortfarande vägrar Capture att hitta kameran :-(

Ruttnar och går och sover . . . . |-(

Senast ändrad:
Nikon View

Skulle det kunna hjälpa att installera Nikon View också? Jag läste någonstans att man skulle installera Nikon View före Capture. Fan trot!

Capture version

Det skrev jag visst inte, jag kör Nikon Capture 4.1.0, absolut senaste skriket. Tror man måste det för D70.

haha, jag hade samma problem. Nu ställde jag om den till PTP och nu funkar det.
Lite meckigt att behöva ställa om varje gång.

in2kma skrev:
Döm om min besvikelse när Capture säger att det inte hittar kamerauschlingen!

Du måste ha kameran väl synlig, framme på skrivbordet.. Nikon capture 4 klarar nämligen inte att hitta den om den t.ex. ligger i skrivbordslådan.. Dock har jag hört från lite osäkra källor att detta kommer att vara åtgärdat i ver. 5. ;)

/Jeppe - som känner sig lite bråkig idag :)

Re: Re: Nikon Capture 4 hittar inte min D70

Jeppe skrev:
Du måste ha kameran väl synlig, framme på skrivbordet.. Nikon capture 4 klarar nämligen inte att hitta den om den t.ex. ligger i skrivbordslådan.. Dock har jag hört från lite osäkra källor att detta kommer att vara åtgärdat i ver. 5. ;)

/Jeppe - som känner sig lite bråkig idag :)

Jag har svept in den i aluminiumfolie, lagt den på moderkortet och lärt den recitera hela iClaudius ver XII, akt VI scen III. Inte fan hittar datorn den för det inte. Funkar inget annat så får jag väl snart ta och sätta i den förbannade USB kabeln. Då jävlar ....
Nikon D70s, (s som i stealth).

Re: Re: Nikon Capture 4 hittar inte min D70

Jeppe skrev:
som känner sig lite bråkig idag :)

Och den som vill veta hur bråkig jag känner mig kan få en fråga från den förbannade tentan jag just kommer ifrån.

1. a)
Det finns många fraga här. Hur många olika fraga finns det och vad är det för slags fraga i de olika fallen. (Frågan gäller endast fraga, inte Fraga!)

Solklart va?

Fraga om du undrar något, fraga INTE!

USB är ju en historia för sig... Prova att byta USB-port, det har funkat för mig flera gånger när jag ominstallerat program och saker som varit anslutna slutat fungera. Ett alternativ kan ju vara att ominstallera USB-hubben i datorn också, prova på och lycka till!

USB ja

Bytt port, det har jag testat, har prövat moderkortets ver 1. och mitt instickskort med 2. USB. Att installera om USB när allt annat som jag ansluter känns väl lite överilat, datorn hittar ju kameran som enhet, det är Nikon Capture som falerar. I alla fall som jag ser det. Suck och pust

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar