Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon blixar R1c1

Produkter
(logga in för att koppla)

Skötkonung

Aktiv medlem
Är det nån som använder såna här och när använder ni den.
Såg att dom säljs som "makro" blixtar men funkar dom vid porträttfotografering?
Tacksam för svar. Pierre.

Jag nöjde mig med SU-800 ur "paketet". Kände inte så stort förtroende med de där små blixtarna. SU-800 har jag att fjärrstyra SB-800 och SB-900. Fungerar utan anmärkning.

Är ockå nöjd med su-800 till mina blixtar men det var just dom "små" jag var intresserad av om man kanske trycker på 3-4 st?

Är ockå nöjd med su-800 till mina blixtar men det var just dom "små" jag var intresserad av om man kanske trycker på 3-4 st?

Jag har en svart låda som står här sen i höstas med kitet (förvaringslåda, 2 blixt & Su-800 + div atteraljer). Nu är den inte inköpt för porträttfoto, utan maktofoto.

Men testade porträtt lite på tanten i vintras. 2 blixtar känns lite lite (3-4 är mer rimligt) och det gav givetvis då skuggbildning på väggen bakom motivet (vågrät placering, lodrät olacering hade sannolikt blivit lite bättre)
Nu är det beställt en tredje blixt (135 graders placering) vilket känns som ett minimum.
Men till porträttfoto bör man nog dessutom ha någon extra placerad bakom och/eller från sidan.

I övrigt är materielet helrätt för mitt tänkta användningsområde med blixt nr 3 men riktigt hur det blir vet jag först nu i Juli-August. Då ska kitet börja användas på allvar.

Inte mycket hjälp men jag hoppas att den här vaga informationen varit till någon nytta i alla fall.

Med tanke på R1C1 pris och tänkta macro användningsområde så är nog inte målgruppen särskilt stor i svedala.

Funtar åxå på såna blixtar. Skönt att vi D700 ägare slipper slänga på nån stor och dyr klump för å styra dem eftersom vi har den ibyggd istället :D

Med tanke på R1C1 pris och tänkta macro användningsområde så är nog inte målgruppen särskilt stor i svedala.

Beror på hur man ser det.

För yrkesmässig användning som i mitt fall med en kompletterande blixtenhet (3 st SB-200 + resten) blir priset under avskrivningstiden 3 år - ca 10 kr per arbetsdag.
Jämförs den kostnaden mot lönekostnad utan omkostnader förutom sociala motsvarar det en arbetstid på ca 2 minuter. Lägger man till alla relevanta tim kostnader är vi nog nere på runt 1,2 minuter per arbetsdag.

Så "spar" kittet ca 1,2 minuter på en hel arbetsdag så är kostnaden eliminerad och att rigga annan utrustning för detaljfoto för att nå samma effekt i fält tar en bra stund. Ska många detaljer fotas med olika riggning blir istället "kittet" riktigt lönsamt.

Men för ren hobbyverksamhet när det ska betalas för skattad lön och man har "all" tid i världen, då är saken en helt annan.

Om du är ute efter en ringblixt för porträtt, skaffa en riktig ringblixt som är anpassad för ändamålet.

R1C1 duger på mindre avstånd och är i ämnad för macro i förstahand.

/P.

Om du är ute efter en ringblixt för porträtt, skaffa en riktig ringblixt som är anpassad för ändamålet.

R1C1 duger på mindre avstånd och är i ämnad för macro i förstahand.

/P.

Ja det lutar åt det hållet, har bara fått för mig att dom är så otympliga att jobba med, men kanske har fel...
Tack för alla synpunkter..

Ja det lutar åt det hållet, har bara fått för mig att dom är så otympliga att jobba med, men kanske har fel...
Tack för alla synpunkter..

Ja en riktigt ringblixt är ju bra mycket större och tyngre, och kräver ett batteri/pack.

Dock så erbjuder det ju saker som en liten futtig R1C1 inte kan för porträtt.

/P.

Om du är ute efter en ringblixt.

/P.

Nu kanske man inte ska lägga in R1c1 i ringblixtfacket. Ringblixten är normalt i sin konstuktion mer "statisk" med små riktningsmöjligheter och sitter fast i sin ring.
Flexibiliteten med "R1c1 systemet" medför att man även kan använda varje blixt stående för sig eller alla spridda över ett rum beroende på vad man vill belysa då dessutom med lite olika inställningar.
Kanske inte det mest optimala, med enheterna är små, riktingsbara och till viss mån inviduellt inställbara. Just litenheten gör att de blir praktiska att ta med, iställe för stötte enheter och ibland är någonting bättre än inget alls.

Fullt utbyggt ger det ett hy]gglig ljus.

spaceball.gif

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://farm3.static.flickr.com/2070/2229249125_afdbf2121f.jpg&imgrefurl=http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/72157603817364237/&usg=__L8fs5y11jAD7hg2-Kv9G65KU97U=&h=500&w=447&sz=132&hl=sv&start=2&um=1&tbnid=pRPipHa3rmOeYM:&tbnh=130&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3DR1C1%26hl%3Dsv%26safe%3Doff%26sa%3DN%26um%3D1

Senast ändrad:
Nu kanske man inte ska lägga in R1c1 i ringblixtfacket. Ringblixten är normalt i sin konstuktion mer "statisk" med små riktningsmöjligheter och sitter fast i sin ring.
Flexibiliteten med "R1c1 systemet" medför att man även kan använda varje blixt stående för sig eller alla spridda över ett rum beroende på vad man vill belysa då dessutom med lite olika inställningar.
Kanske inte det mest optimala, med enheterna är små, riktingsbara och till viss mån inviduellt inställbara. Just litenheten gör att de blir praktiska att ta med, iställe för stötte enheter och ibland är någonting bättre än inget alls.

Vilket "fack" skulle du då placera den i, med TS frågeställning i åtanke ?

Om man nu inte planerar att använda R1C1 som en "ringblixt" så finns det ingen större anledning att investera i ett eller hur ?

Då SB600/900 tillsammans med en Su800 utgör ett bra mycket bättre kit för den som vill plåta porträtt (av människor iaf)

Då R1C1 är väldigt begränsad i hur man kan forma ljuset, med bouncers och paraply. Lägg till de faktum att det är väldigt små och inte speciellt starka för motiv som människor.

En ringblixt är tyngre, klumpigare, men har fördelen att den är större och mycket starkare samt kan användas tillsammans med bouncers och reflektorer.

Fullt utbyggt ger det ett hy]gglig ljus.

Jag tycker inte det är hyggligt, jag tycker det är mediokert, och vad man kan förvänta sig när man plåtar med hårtljus rakt på.

/P.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar