Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S DX VR 18-200 vs. Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC

Produkter
(logga in för att koppla)

nomme

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag beställde min Nikon D200 i början på året på FotoQuick i (smedjan luleå) och visste redan då att de skulle bli tjorv med leveranser och långa väntetider.
Samtidigt som jag beställe huset så beställde jag också nikons nya 18-200 mm objektiv.
Efter 6 månader kom kamerahuset men inga nyheter om objektivet, så jag köpte ett billigt 50mm objektiv för att jag var så sugen på att börja använda kameran. Nu har de gått drygt 10 månader sen jag beställde och fick iförrgår besked om att objektivet inte kommer att komma före jul iallafall och dem vet inte hur långt efter jul de dröjer..

Så nu börjar jag undra är de värt att vänta? Någon som har testa objektivet och vet hur de är?

Tror ni att de är jätte stor skillnad mot Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC... såg att de objektivet hade fått ganska bra kritik här på Fotosidan.

Har ni några andra förslag på objektiv jag skulle kunna köpa istället?

Tacksam för hjälp!
 
Det är fantastiskt som universalobjektiv och detta beror på VR:en. Även om Sigma:t kanske är lika bra optiskt (vilket jag inte riktigt tror att det är) så har det ett mycket mer begränsat användningsområde.
 
Jag har haft Sigmat och det är det enda objektivet som jag är glad att över att inte ha kvar.
Idag har jag Nikonvarianten och det är betydligt bättre. Det är ju inte perferkt det heller men som universalglugg är det riktigt ok.

Ett bra alternativ är Sigmas 17-70 som är betydligt skarpare än båda, dock lite kort på teleänden kanske om du bara vill ha ett objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.