Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

[Nikon AF-S 50/1,4G] VS [Sigma EX 50/1,4 DG HSM]

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabriel B

Aktiv medlem
Jag har kommit så långt i mitt val av objektiv för porträttfotografering så att jag har två kvar att välja på.

Vilket är att föredra?
Någon som har erfarenhet av kvalitéts skillnader?
Är Nikons AF så långsam som det sägs?
Är Sigman värd sitt pris i förhållande till Nikon gluggen? (tillkommer en högre kostnad för 77mm filter jmf med Nikons 58mm)

[Objektiv i matchen]
Nikon AF-S 50/1,4 G (ca 3800 kr + filter ca 300 kr)
Sigma EX 50/1,4 DG HSM (ca 4500 kr + filter ca 700 kr)

Vilket skulle DU välja?

Jag har ägt båda, varav Sigman är den jag har nu. Båda har fördelar, men på helt olika plan.

Nikkorn är en gnutta skarpare nedbländat, har högre kontrast vid stora bländaröppningar, är mycket mindre och lättare.
Sigman har avsevärt snabbare autofokus, har gedignare byggkvalitet, bättre överlag vid full bländaröppning men främst ger den mycket snyggare bakgrundsoskärpa. Den enda egentliga nackdelen är att den är stor och klumpig.

Kika under recensionerna så ser du ett längre utlåtande: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17368

För övrigt finns Sigman för fyratusen spänn blankt hos Fotokungen, och ett filter behöver du inte om du inte tänkt använda objektivet i kletiga miljöer, anser jag. Jag skulle aldrig betala sjuhundra för ett, oavsett.

Tillägg: Jag ser att du har en D60, och då hade jag valt Nikkorn. Sigman kommer att te sig som en huggkubbe på den kameran, och om du ska använda det för porträtt och liknande så är den mindre bra bakgrundsoskärpan hos Nikkorn antagligen inget problem, eftersom den mest syns på lite längre avstånd.

Tusen tack för det snabba svaret.
Känns som valet blir ett Nikon AF-S 50/1,4

Att den kommer te sig "huggkubbe" är det endast för detta objektiv specifikt eller gäller det flera Sigma gluggar?

Hur skulle ett Sigma EX 18-50/2,8 DC HSM Macro göra sig på en D60?

Att den kommer te sig "huggkubbe" är det endast för detta objektiv specifikt eller gäller det flera Sigma gluggar?
Jag menade storleksmässigt;-) Med tanke på att den är väldigt stor även på en D700 eller D3 så kan du tänka dig hur den blir på en D60.

Hur skulle ett Sigma EX 18-50/2,8 DC HSM Macro göra sig på en D60?
Ganska bra antar jag. Den är inte så liten heller, men lite smalare och längre, samt ett uns lättare.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto