Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S 300mm:4D reparation AF

Produkter
(logga in för att koppla)
Autofokusen började skramla och ett skorrande ljud satte sedan helt stopp för AF
Ett begagnat köp, som jag var medveten om. Mycket nöjd med optiska egenskaperna och funktionen så långt, som sedan motiverade till en reparation auktoriserad av Nikon.
Kostnaden, 8000 SEK drygt, väl tilltagen tyckte jag, men jag kände att prestanda var Ok i mitt fotande.
Garanti 6 mån visade sig dock otillräcklig.
Nu är AF momentant, från en exponering till nästa, helt död efter 10 månader utan att några indikationer på fel före dess.
Med en synskada är jag beroende av fungerande AF så fortsättning lär följa.
Frågan är om det finns annan möjlighet än Nikon auktoriserad service att tillgå.
Eller köpa nytt, men då kan man ju tänka även på annat än Nikon.
Vill gärna tro att objektivet är bra men reparationen bristfälligt utförd och kostnaden kanske tar höjd på nya Nikonköp rakt av.
Önskar att någon kan dela med sig med erfarenheter och råd i detta dilemma.
/BoP

Hej,
Det vanligaste med dessa objektiv är att det gnisslar om autofokusmotorn. En del av de första AF-S objektiven har det här problemet.
Har själv haft objektivet och för övrigt är det mycket bra.
Tråkigt att det tagit slut.
Fråga Nikon Sverige om de har någon förslag.

/Johan

Tack!
Du säger att objektivet i övrigt är bra. Håller med, det stärker mig att gå vidare med att reda ut problemet.
Kan lägga till att avståndsmätningen, vita pricken till vänster i sökaren på D7200, inte heller hänger med vid fokusering.
Man kan misstänka fel i elöverföringen.
Fortsättning följer.
/BoP

Kan det vara så enkelt att det räcker med att rengöra kontakterna på huset respektive objektivet? Värt att pröva kanske om du inte redan gjort det.

Haft glapp (oxid, som gick att nöta bort) i AF-brytaren på 50/1,8G om man vill leta efter andra sätt för AF att lägga av än själva motorn.

Haft glapp (oxid, som gick att nöta bort) i AF-brytaren på 50/1,8G om man vill leta efter andra sätt för AF att lägga av än själva motorn.
Ja, har tänkt i samma banor och joggat AFbrytaren som du föreslår.
Hopplöst lika död AF.
Det finns kretskort inne i objektivtuben. Sådana kan plötsligt sluta fungera.
Får nog söka upp reparationsverkstad som det verkar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar