Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S 300/4 eller AF 300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Norling

Aktiv medlem
Hej!

Kan ni hjälpa mig med mitt I-landsproblem

Jag är ute efter ett teleobjektiv & kikar primärt på Nikons AF-S 300/4 eller ett Nikon AF 300/2.8.
Jag har en relativt nyinköpt D800 med en 70-200/2,8 VR2 & TC17 men tycker inte att brännvidden räcker riktigt samtidgt som jag inte heller tycker att jag får den krispigheten i skärpan som jag önskar när avståndet ökar lite.
Mitt användningsområde är mest djurfotografering.

Egentligen hade jag önskat ett 4-500 mm-teleobjektiv men Nikon har inga såna till vettiga priser samt att dom är rätt tunga också. Jag har dock kikat på Sigmas 500mm/4,5 som verkar skarpt med snabb autofokus. Det är nog i tyngsta laget känner jag eftersom jag gärna rör mig runt i skogen. Jag använder ofta ett enbensstativ.
Någon som för övrigt har jämfört skärpan på detta Sigma-objektiv & Nikons 300mm-optiker?

Ett smidigare alternativ är då ett Nikon A-S 300/4 med min TC17 & frågan är om det är lönt att kika på ett 300/2,8 för skärpans skull & i så fall vilken av deras versioner av denna? (Inte VR för det är för dyrt).
(Jag kan mycket väl byta min konverter om den inte är optimal till det objektiv som jag slutligen kommer att köpa.)

Med tanke på D800:ans höga upplösning så resonerar jag som så att jag kan skippa de längsta teleobjektiven & i stället beskära bilden i datorn vid behov & därigenom spara vikt & pengar.

Vad säger ni om ovan frågor & resonemang?

Mvh

Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.