ANNONS
Annons

Nikon AF 60mm f/2.8D Micro-Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Har jag fel eller skall det vara så? Kan ej få bländere 2,8 i macroläge på min D200. Vid avstånd > ca 1,5-2m är bl 2,8 då jag focuserar under 1m kommer bl 3,5 eller mer upp.

Så fungerar faktiskt ett macro.Det är aldrig 2.8 vid närgränsen utan det blir precis som du upplever det. Man kan ju tycka att det borde kallas Macro 60 2.8-3,5 eller liknande.

Jag som är korkad, köpte denna glugg beg. som jag f.ö är väldigt nöjd med. Spanade på Nikons hemsida med där står inget om att bl 2,8 ej går att erhålla i macroläge, man utgår väl från att det är självklart.
Tack för Ditt snabba svar

Så fungerar faktiskt ett macro.Det är aldrig 2.8 vid närgränsen utan det blir precis som du upplever det. Man kan ju tycka att det borde kallas Macro 60 2.8-3,5 eller liknande.

Undra om inte också bildvinkeln ändras också när man går från oändligheten till närgränsen? Så egentligen är det kanske en "zoom" med varierande bländare... ;)

I vilket fall är det ett kanon objektiv :)

// Magnus;

I vilket fall är det ett kanon objektiv :)

Precis....och det är ju sällan man vill använda största bländare ändå när man börjar närma sig närgränsen ty då blir ju skärpeplanet väldigt grunt. Bländare f/4-5,6 för porträttfoto på runt 1 m avstånd och bl f/8-16 för foto i 1:2-1:1 var det jag själv oftast använde när jag ägde denna glugg :)

mvh / Matti

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar