Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF 60 mm makro-objektiv - får ej riktig fokus på objekt

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Köpte nyligen ett Nikon AF 60 mm makro-objektiv,
och får inte riktig fokus på objekt hur jag än
försöker.. hjälper det mycket om jag hade köpt
en blixt SB-600 eller SB-800 ? eller vad kan det var för fel?

Fler som testat med denna blixten ? får alltså ingen riktig skärpa jag vill ha oftast blir bilderna suddiga.. svårt att förklara.

Sen undrar jag hur folk lyckas få så otroligt
bra zoom som exempelvis denna bilden;
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1048750.htm?set=lp

med just det objektivet? räcker med att köra automatisk fokusering alltså ? otroligt stor fluga på den bilden exempelvis..

kanske någon har en guide också hur man lär sig AF 60 mm bättre på ett lät sätt.. men som sagt blixt kan hjälpa mycket mot oskärpan antar jag?

Många frågor men hoppas ni kan svara på det mesta.

Tack!

Mvh Andreas
 
Senast ändrad:
Du får nog visa en bild om vi ska förstå vad det är som orsakar oskärpan. Det du får tänka på är att skärpedjupet blir otroligt kort när man tar väldigt närgångna bilder.
För att få så stor förstoringsgrad som flugan på bilden så får man antingen smyga riktigt nära, eller helt enkelt beskära bilden.
Om du använder blixt så bör du kunna blända ner ordentligt, så får du större skärpedjup (om det nu är det som är problemet).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.