Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon af 50/1,8d eller 1,4d?

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
Hej!
är helt färsk på det här med foto, iaf utövandet.
men nu har jag iaf beställt en d70 som jag väntar på. köpte med sigma paketet som jag nu fattat inte är så bra:/, men det duger säkert att börja med för mej. Jag tänkte köpa ett objektiv till, jag vill ha ett skapligt objektiv till porträtt. har förstått att nikon 50 1,8d ska vara bra, men sen finns det även 1,4d. är det lönt för mej som nybörjare att köpa det dubbelt så dyra objektivet?/Tim

Så vitt jag vet så är 50/1.8 skarpare än 50/1.4 (rätta mig om jag har fel). OM du inte nödvändigtvis behöver den extra ljusstyrkan så tycker absolut att du ska köpa 50/1.8 . 1.8 räcker faktiskt väldigt långt.

Samma fundering

Tjena!

Jag hade samma fundering. Efter att ha läst massa inlägg från andra samt kikat på andra sajter så är Nikons 1.4D inte skarpare än 1.8D. De felsta tycker 1.8D är skarpare.

Den enda skillnaden är igentligen att 1.4D har lite robustare konstruktion samt bättre ljusvärde. Men på bländare 1.4 ska den tydligen inte vara skarp, men vid bländare 2.0 till 2.8 så blir det bättre på 1.4D. Den enda "Nackdelen" med 1.8D objektivet är väl att det är plastigt och aningen sladdrig fokuserings-ring vid manuell fokus. Sen är priset det dubbla på 1.4D.

Jag beställde 1.8:an på cyberphoto, den kommer nu på måndag, så det ser jag fram emot. För mig var det mest priset som avgjorde, jag kommer sällan plåta med bländare 1.4 eftersom jag nästan aldri plåtar med bländare 2.8, så jag klarar mig gott med 1.8D. Det här blir mit första fasta objektiv. Har bara zoomar annars. Ska även bli kul att jämföra mitt Tameron 28-70/2.8 med nikons 50mm och se om det blir någon skillnad i skärpa på ett fast objektiv och en zoom på 50mm.

Själv har jag en Fuji S2 och den har tyvär ganska liten sökare, så att fokusera manuellt med Nikons 50mm är nog bara att glömma, det är autofokus som gäller tyvärr!

Ska skriva en rad om det samt lägga upp lite testbilder om någon vill kika sedan.

Här finns lite ,mer info på nikons sida om objektiven
Nikon.se

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/pri_nikon_sys.php

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar