Advertisement

Annons

Nikon 85/1,8 D eller Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe76

Medlem
Som rubriken lyder.

Vilket av dessa två objektiv hade ni valt och varför. Vill ha en porträttglugg och eftersom pris-skillnaden mellan dessa två inte är hysteriskt stor så funderar jag på att införskaffa mig macrogluggen eftersom jag kan då "utöka" mina fotomöjligheter . Men visar det sig att alla rekommenderar att låta bli och köra på nikon så får det bli så.

//Jesper
 
Fördelen med 85/1.8 är ju att man, om man vill, kan få kortare skärpedjup och snabbare slutartid. Autofokusen är nog något snabbare på 85/1.8 åxå.
I övrigt är de båda bra optiskt osv.

Är du intresserad av makro så skulle iaf JAG valt tamronet.
 
Är det fel att välja båda? De finns en del av båda på beg marknaden. Gluggarna är ju rätt olika förutom den snarlika brännvidden. Funderar själv på ungefär samma sak men vill ha ett ljustarkt lätt-tele och ett makro, svår kombination...
 
Jag har tänkt ganska lika som dig och kommit på en komprimiss.

Tänkte köpa en begagnad nikkor 85 1.8 plus canons närbildlins 250D. Då får jag både en porträttglugg och ett macro.
Det är bara för att pengarna inte räcker till för både och.

Ett litet tips och om man märker att macro är skit kul så kan man skaffa en macroglugg senare. :)
 
Skillnaden i skärpedjup mellan 85/1,8 och 90/2,8 på porträttavstånd är ungefär 1cm. Personligen tycker jag nog att övriga skillnader som t.ex. avbildningsskala, AF-hastighet och byggkvalitet är viktigare.

Själv hade jag valt Tamron för närbildsmöjligheterna (jag har just ett sådant objektiv och det fungerar utmärkt till porträtt, trots plastigheten och slö AF).
 
Kan en Nikon Micro 60mm vara nåt tro?
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7442684
Grymt skarp, tecknar oskärpa på ett utmärkt sätt och ganska snabb AF så länge den inte börjar snurra in mot närgränsen. Den ger en klassisk porträttbildvinkel tillsammans med en D80. Nion har ju en 85mm makro också men den vet jag inget om och ljusstyrkan är ett halvt steg sämre och funkar bara på DX.

/FW
 
Skillnaden i skärpedjup mellan 85/1,8 och 90/2,8 på porträttavstånd är ungefär 1cm. Personligen tycker jag nog att övriga skillnader som t.ex. avbildningsskala, AF-hastighet och byggkvalitet är viktigare.

Själv hade jag valt Tamron för närbildsmöjligheterna (jag har just ett sådant objektiv och det fungerar utmärkt till porträtt, trots plastigheten och slö AF).

Jag har båda och tycker att Tamrons AF är bra mycket slöare. Dessutom kan det vara lite väl skarpt för porträtt (funkar at tona ner i PS, men ändå)!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.