Annons

Nikon 85/1,8 + converter eller zoomobjektiv till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik:Andersson

Aktiv medlem
Hej!
Jag är nybliven ägare till en Nikon D50 som jag tycker verkar vara riktigt bra.
Min fråga till Er som har mer erfarenhet av Nikon är vilken kombination som är bäst, Nikons egna 85/1,8 + converter som t.ex Sigma, eller någon zoom som går upp till 200-300 mm. Jag är inte intresserad av zoomfunktionen i sig utan det är en lång brännvid med någorlunda kvalitet jag är ute efter.

Tacksam för svar/Henrik

Jag är tveksam till att Sigmas konvertrar ger AF på AF-objektiv som inte är av typen AFS och AFI, men jag vet inte.

Där emot så bör Kenkos och Tamrons AF-konvertrar fungera.

Jag kan ta en bild om du bara dröjjer lite.

Jag är dålig på konvertrar, men om det bara är en lång brännvidd du är ute efter, varför inte en fast 180/2,8? Den är svinbra.

Jag har funderat på en 180/2,8 men läst en artikel av, tror jag, Ken Rockwell att den tillsammans med hans Nikon D100 inte fokuserade rätt på avstånd upp till cirka 4-5 meter men väl på längre avstånd. Kan det ligga något i det mån tro, och om så är fallet borde det väl gälla D50 också?

Henrik

Va? Det låter jättekonstigt. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något allmänt förekommande. Men jag ska inte säga att jag vet.

Hm. Jag har en kompis som är x-yrkesfotograf och han kör med D70 + nikkor 180/2.8 och är helt nöjd. Så det är åtminstone inget konsekvent fel. Kolla gärna in herr rörslett på naturfotograf.com också och se vad han säger.

Mina slutsatser:
Kör inte teleconverter på detta objektiv. Blir inge bra. Dessutom verkar kameran mäta lite konstigt också (har för mig Ken Rockwell pratat nåt om varför)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto