Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 85/1,8: Bästa närbildsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Greyhame

Aktiv medlem
Jag har fotat en del makro med ett lånat Tamron 90/2.8 Macro-objektiv och gillar möjligheterna makro ger! Tamronobjektivet är ju erkänt bra och inte så väldigt dyrt. Dock är det en del pengar och eftersom jag har det ljusstarka Nikon 85/1.8-objektivet i min kameraväska, som dessutom har en rätt passande brännvidd så funderade jag över möjligheterna att "göra det" till ett makroobjektiv. Närgränsen på detta objektiv är 85 cm.

Det finns ju både mellanringar och närbiltsfilter, och anledningen till att jag i första hand är ute efter filter är helt enkelt att det är det enda jg varit i kontakt med innan. Dåligt argument månne? Är mellanringar ett bättre alternativ för mig, tipsa gärna även om sådana.

Så;

1. Vilket märke/typ av närbildsfilter är att rekommendera för mig?
2. Vilken förstoringsgrad är lämpligt till makrofoto för ett objektiv med 85 cm närgräns?

Jag skulle företrädelsevis fota blommor/insekter i naturen, men kanske även en del produkt-detaljfoto i studiomiljö.

Mvh
Kristofer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar