Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 80-200 2.8 vridzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej

Funderar på att köpa ett Nikon 80-200 /2.8 AF. Alltså den äldre versionen. Siktar dock på den med två fokusringar och stativfäste. Som det ser ut nu ska jag köpa det begagnat men vet även att det finns nytt i USA. Hur mycket kostar det att ta ett sånt till sverige? (är dålig på att räkna alla tullavgifter och så) =)

Jag fotar med en Nikon D300 och undrar om någon testat objektivet och D300 tillsammans?
Har ju läst lite om tidigare problem med bakfokus.

Hur mycket annser ni ett sådant objektiv är värt i bra skick begagnat?

Men jag har även tittat på bilder här på FS från detta objektivet och tycker det ser riktigt bra ut.

//Albin
 
Jag har den tidigare versionen med skjutzoom och den strular lite när det gäller fokus. Jag har haft den inskickad på kontroll, men det finns inga fel på den.

Problemen uppkommer främst i 200mm läget.
Jag kan, med hjälp av D300:ans autofokusjustering, få den att fokusera knivskarpt på 5-8 meters avstånd. Men när man kommer närmre oändlighet blir det sämre skärpa. Ett exempel är hockeyfoto. Om jag fotar målvakten på avstånd 25-30m hamnar fokus mellan målisen och sargen bakom.

Jag har sett nya 80-200 på nätet för 9-10000:- Kolla gärna butiker i UK. Själv sitter jag just nu och försöker motivera en investering i 70-200/2,8 VR
 
Köp USA-varianten annars har du ingen rätt till garanti-reparation i Sverige. Värlsdgarantin gäller inte gråmarknadsprylar.

Kostnad = pris inkl frakt x 1.25(moms) x 1.067 (tull) = kostnad

// Maxe
 
En liten korrigering!
Kostnad = pris + ca 8,5% NY tax + frakt x 1.25(moms) x 1.067 (tull) = kostnad
Och det viktigaste, köp bara den USA versionen på grund av international garanti, som Maxe har redan skrivit
 
Är du säker på att det tillkommer NY tax vid export till annat land? Den slipper man i alla fall om man beställer till annan stat(US).
 
Har ett 80-200 mm 2,8.
Ett objektiv jag älskat ända tills digitalkameran kom i mitt bagage.
Bakfokuserar till min D100 och D80.
Men det är ett superpt objektiv som jag nu tyvärr har ställt på nostalgihyllan.
Har skaffat ett 80-400 VR.
Är över förväntan otroligt nöjd över det.
Kan dock inte riktigt än, ge en riktig objektiv bedömmning av 80-400:an efter för kort tid.
Det man förlorar på gungerna vinner man på karusellen med VR om man säger så.
Dessutom rätt skarpt verkar det som.
Vill ändå inte förta den yppersta kvalla som 2,8:an ger.
Hoppas bara den passar till din kamera med att fokusera rätt.
Annars är 80-400 VR ett andra alternativ kanske.
Mvh/-Anders
 
Tack för alla svar! Fortsätt gärna diskutionen =)

Är uträkningen:
Kostnad = pris inkl frakt x 1.25(moms) x 1.067 (tull)
eller
Kostnad = pris inkl frakt x 1,085(NY tax) x 1.25(moms) x 1.067 (tull)

Men kan man inte som Per-Ola sa kallibrera detta med D300:ans finjustering för AF?
(har inte riktigt satt mig in i hur den funkar ännu)
 
Freddan S skrev:
Är du säker på att det tillkommer NY tax vid export till annat land? Den slipper man i alla fall om man beställer till annan stat(US).

Japp, jag hade fel! Sorry! Man betalar inte NY tax vid beställningen från andra länder. Det står tydlig på deras hemsida.
 
Maxe skrev:
Köp USA-varianten annars har du ingen rätt till garanti-reparation i Sverige. Värlsdgarantin gäller inte gråmarknadsprylar.

// Maxe

Så då gäller altså världteckande garanti på denna:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/124669-USA/Nikon_1986_80_200mm_f_2_8_ED_AF_D.html

men inte på denna:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/124669-GREY/Nikon_1986_80_200mm_f_2_8_ED_AF_D.html

Har jg förstått det rätt?
Då kan jag altså fixa eventuella fel här i sverige?

Är detta värt prisskilnaden mellan dessa?
 
Bobo R skrev:
En liten korrigering!
Kostnad = pris + ca 8,5% NY tax + frakt x 1.25(moms) x 1.067 (tull) = kostnad
Och det viktigaste, köp bara den USA versionen på grund av international garanti, som Maxe har redan skrivit

En liten korrigering. State tax dvs 8,5% tillkommer inte vid köp från ex vis Sverige!

// Maxe
 
miniman skrev:
Så då gäller altså världteckande garanti på denna:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/124669-USA/Nikon_1986_80_200mm_f_2_8_ED_AF_D.html

men inte på denna:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/124669-GREY/Nikon_1986_80_200mm_f_2_8_ED_AF_D.html

Har jg förstått det rätt?
Då kan jag altså fixa eventuella fel här i sverige?

Är detta värt prisskilnaden mellan dessa?

Det är rätt som du skriver. Jag tycker det är värt $100 för att få garanti som är giltig i Sverige.

Det finns ju en begagnad USA-variant för $699 vilket kan vara att beakta. Köpte mitt Nikon AF-S 70-200/2.8 VR begagnat från BHPhoto.

// Maxe
 
Maxe skrev:
Det är rätt som du skriver. Jag tycker det är värt $100 för att få garanti som är giltig i Sverige.

Det finns ju en begagnad USA-variant för $699 vilket kan vara att beakta. Köpte mitt Nikon AF-S 70-200/2.8 VR begagnat från BHPhoto.

// Maxe

Okej.. jag lyckas inte hitta det begagnade.
Skulle du kunna lägga en länk?
 
miniman skrev:
Okej.. jag lyckas inte hitta det begagnade.
Skulle du kunna lägga en länk?

Vill man köpa begagnat från USA skulle jag rekommendera adorama.com eller keh.com - de har ett mycket större utbud, och i allmänhet bättre priser än B&H.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.