Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 70-300Vr mot Canon Ef 70-200 4L

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalåker

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på att skifta ifrån Canon till Nikon. Har idag ett Ef70-2004L som jag är riktigt nöjd med. Blir jag lika nöjd med bildkvalite på en 70-300Vr ?

MVH
Håkan

Nej det blir du inte tyvärr. Särskilt inom området 200-300mm blir det rätt dåligt resultat med 70-300:an. Fundera på vilken brännvidd du ska använda mest. Nikon har en bra 300/4,0 glugg, samt en 70-200/2,8.

Kostar en slant men levererar därefter.

Det beror också på vilken nikon kamera du tänker köpa. Köper du fullformat så kommer du få skarpare bilder än med en 1,6x kamera (ex D300, D90). En sensor i fullformat är mera "feltolerant" mot alla objektiv.

Nej det blir du inte tyvärr. Särskilt inom området 200-300mm blir det rätt dåligt resultat med 70-300:an. Fundera på vilken brännvidd du ska använda mest. Nikon har en bra 300/4,0 glugg, samt en 70-200/2,8.

Kostar en slant men levererar därefter.

Det beror också på vilken nikon kamera du tänker köpa. Köper du fullformat så kommer du få skarpare bilder än med en 1,6x kamera (ex D300, D90). En sensor i fullformat är mera "feltolerant" mot alla objektiv.

Är den jämförbar upp till 200 kan jag acceptera det dom sista 100 får jag ju på köpet. Jag kan hålla med om att 70-200 2,8 är ett mycket bättre alternativ men tyvärr i fel prisläge då jag söker ett bra macro & vidvinkel dessutom. Jag har en D300.
MVh
Håkan

En sensor i fullformat är mera "feltolerant" mot alla objektiv.
Nja, man skulle mycket väl kunna säga tvärtom också. Eftersom en crop-kamera inte utnyttjar de yttre delarna av objektivets bildcirkel spelar det inte så stor roll om kantskärpan är halvtaskig.

En sensor i crop-format är alltså mera "feltolerant" mot alla objektiv.

Nej det blir du inte tyvärr. Särskilt inom området 200-300mm blir det rätt dåligt resultat med 70-300:an.

Men ändå 100% bättre i detta brännviddsområde än Canon-gluggen ifråga (sorry, öppet mål ;-)

På Photozone är de väldigt jämbördiga i MTF-värden upp till 200mm möjligen faktiskt med en gnutta övertag för Nikkor-gluggen. Jag har haft bägge dessa gluggar och mina observationer stämmer med Photozone-resultaten....dvs bägge är mkt bra upp till 200 mm.

http://www.photozone.de/canon-eos/195-canon-ef-70-200mm-f4-usm-l-test-report--review?start=1

http://www.photozone.de/nikon--nikk...f45-56-g-if-ed-vr-review--test-report?start=1

Canon-gluggen är en L-glugg med allt vad det innebär av mumsig byggkvalitet. Fast bländare över hela brännviddsområdet är också attraktivt. Nikon-gluggen är plastigare men har å andra sidan VR vilket är mkt användbart. Sen har ju Canons nya 70-200/4 L med IS i rättvisans namn rykte om sig att vara ännu skarpare än föregångaren utan IS :)

Så jag skulle vilja säga, ja....mellan 70-200 blir du nöjd med bildkvaliteten på Nikon-gluggen om du är beredd på en något sämre ljusstyrka på 200 mm (f/5,3 jfrt f/4) och en plastigare konstruktion.

mvh / Matti

Senast ändrad:
Tack Matti!

Men ändå 100% bättre i detta brännviddsområde än Canon-gluggen ifråga (sorry, öppet mål ;-)

På Photozone är de väldigt jämbördiga i MTF-värden upp till 200mm möjligen faktiskt med en gnutta övertag för Nikkor-gluggen. Jag har haft bägge dessa gluggar och mina observationer stämmer med Photozone-resultaten....dvs bägge är mkt bra upp till 200 mm.

http://www.photozone.de/canon-eos/195-canon-ef-70-200mm-f4-usm-l-test-report--review?start=1

http://www.photozone.de/nikon--nikk...f45-56-g-if-ed-vr-review--test-report?start=1

Canon-gluggen är en L-glugg med allt vad det innebär av mumsig byggkvalitet. Fast bländare över hela brännviddsområdet är också attraktivt. Nikon-gluggen är plastigare men har å andra sidan VR vilket är mkt användbart. Sen har ju Canons nya 70-200/4 L med IS i rättvisans namn rykte om sig att vara ännu skarpare än föregångaren utan IS :)

Så jag skulle vilja säga, ja....mellan 70-200 blir du nöjd med bildkvaliteten på Nikon-gluggen om du är beredd på en något sämre ljusstyrka på 200 mm (f/5,3 jfrt f/4) och en plastigare konstruktion.

mvh / Matti

Perfekt eftersom du använt båda!
MVH
Håkan

Ok, använde fel ord, med feltolerant menade jag skärpan. Med ett objektiv som kan tecka skarpt ända ut i kanterna på FF, så blir bilden skarpare på FF än med 1,6x kamera. Sedan får man ju problem med dålig skärpa ute i kanterna mm med vissa objektiv men det är en annan sak.

70-300:an må kanske vara bra mellan 70-200 men det är viktigt att tänka på att bländaren ändras också.

Vad som objektivet används till är avgörande, ska man fota i solsken så funkar den, i skymning/gryning funkar den inte och man ska inte tro att VR kommer rädda bilden heller.

....ska man fota i solsken så funkar den, i skymning/gryning funkar den inte....

Helt rätt...ungefär lika lite som en glugg med f/4...det skiljer 3/4-dels bländarsteg till Nikon-gluggens nackdel vid 200 mm...inte så mycket som man kan tro alltså.

Helst bör du ner på f/2,8 eller bättre när ljuset sviktar men då blir priserna på gluggarna i en annan division.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar