Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 70-200mm VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Mortella

Aktiv medlem
Hepp!

Så, trode jag skulle kunna bli ägare till denna nu i veckan då jag såg den i lager på B&H igår (lördag) men imorse (söndag) var den slutsåld, så nu får man väl gå runt och vänta i 4-5 veckor innan de får in den igen, och jag har en foto workshop som börjar om en vecka, skulle barit fint att ha den då :(

Aja, nog med mitt gnäll, haf äntligen lyckats skarapa ihop de där $1650, vilket inte alltid är lätt då jag kan ha en bänägenhet att bränna pengar så fort jag har en större summa på banken. Står inför dilemmat om jag bara ska bita ihop och bänta, eller börja leta alternativ. Men vad jag vet så finns det inte några alternativ till just det objektivet. Suttit med 50mm som längsta bränvid till min d300 i 5 månader nu och det börjar kännas tradigt.

En Nikon 200mm f/2.0 skulle varit ett alternativ om den kostat runt 3000, men det kommer aldrig hända, att den skule varit fast 200mm skulle ajg nog inte mått dåligt av om jag inte vant mig vid 70-200 zoom vilket jag inte har.

Kort sagt vill jag har lång bränvidd med rum för att leka med skärpedjupet, VR är uppskattat, så finns det några alternativ jag helt har förbisett?

EDIT: Eller för den delen andra bra källor att få tag på 70-200mm i USA, där jag befinner mig, ?

Mvh Otto

Inga riktiga alternativ sett till vr, af-s, och zoom-omfång. men själv har jag prcis beställt en 180 2,8 afD. Tyckte zoomen är för stor och tung, plus det faktum att 180 2,8 sannolikt är något bättre.

Googla runt lite, hittade lite sidor med rykten om att 70-200:an kancke kommer i ny verision strax innan OS ? någon som hört något om det?

Har sett ryktet men förstår det riktigt inte. Tror snarare det handlar om önskedrömmar. Även om det vore kul att en redan fantastisk glugg skulle bli bättre så borde det finnas annat att uppdatera innan man ger sig på en relativt ny glugg. Det finns ju faktiskt en del luckor som man borde fylla före 70-200mm VR.

johan.morck skrev:
Har sett ryktet men förstår det riktigt inte. Tror snarare det handlar om önskedrömmar. Även om det vore kul att en redan fantastisk glugg skulle bli bättre så borde det finnas annat att uppdatera innan man ger sig på en relativt ny glugg. Det finns ju faktiskt en del luckor som man borde fylla före 70-200mm VR.
Bortsett från zoomar så behöver Nikon uppdatera all fast optik från 20 mm upp till 200 mm. speciellt nu när man börjat med FX-sensorn.

Några fasta ljusstarka med AFS torde vara på sin plats eftersom man säljer kameror som behöver objektiv med motor. Sedan så saknas det fortfarande ljussvagare fasta tele med VR. Motsv 300/4 VR och 400/5.6 VR.

Kolalr man på 80-200 och dess rekarnationer fram tills 70-200 så har den fått uppdatering med max 4 år i mellan, ibland smärre uppdateringar men ändå, 5 år sedan den lanserades, mest folk med D3 som gnällt lite på'n vad jag sett.

På en cropkamera så är 70-200 bland det bästa som du kan hitta. Superskarp och vrålsnabb AF oavsett bländare och brännvidd.

På en FF är det lite annorlunda enligt många. Bla dpreview. Det verkar som om Nikon optimerade både skärpa och vignettering för sina dåvarande cropkameror. Den är fortfarande skarp i mitten men skärpan avtar tydligen ut mot hörnen

Titta på http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_70-200_2p8_vr_n15/

Jo kommer den i lager igen så köper jag den utan att blinka, men frågan är om man blir kluven om den kommer i lager ungefär samtidigt som en efterföljare annonseras, hoppas att jag inte kommer i den sitsen iaf.

I brist på annat har jag börjat kikat runt på lite random objektiv, främst på Ebay och Craigslist, men speciellt Ebay känns överbevakat så känns inte som man kan hitta några fynd.

Hittade en kille på Craigslist som hade en till salu, användt den sparsamt, runt 60 "shots", ska dit och inspektera, men bör vara tip-top, $1500 skulle han ha, nypris 1625 på B&H, men den går ju för 1800 överallt annars, och beg preiser på Ebay brukar sluta på 1650-1700 så det verkar lovande :D med växelkurs på 6kr per dollar blir det 9000kr för dett knappt användt exemplar :)

Aja, hoppas det är i utlovat skick, återkommer om inte annat.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto