Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 70-200/2,8 VS Nikon 85/1,8 G

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Har funderingar på att sälja mitt Nikon 70-200mm f/2.8 VRII för att köpa ett Nikon 85mm f/1.8G.
Använder mestadels mitt zoom till studiofotografering och är väldigt nöjd med objektivet rent kvalitetsmässigt.
Tycker det är lite tungt och stort (för att bära med sig vid tex gatufotografering) och funderar på ett Nikon 85mm f/1.8G. Genom att sälja mitt zoom kanske jag kan finansiera mitt Nikon 85mm f/1.8 G samt ett Sigma 35mm f/1.4 :)

Känner mig inte motiverad för ett Nikon 85mm f/1.4G pga av priset samt för att 1.8G har i princip fått samma goda omdöme men till en 1/3 av priset.

Finns det någon som har/har haft både ett nikon 70-200 f/2.8 VRII samt ett 85mm f/1.8G som skulle kunna ge mig lite feedback på skilnaderna rent kvalitetsmässigt. Och om 85mm f/1.8G presterar lika bra/bättre än mitt 70-200 mm f/2.8 VRII

MVH

ola
 
Hej

Har funderingar på att sälja mitt Nikon 70-200mm f/2.8 VRII för att köpa ett Nikon 85mm f/1.8G.
Använder mestadels mitt zoom till studiofotografering och är väldigt nöjd med objektivet rent kvalitetsmässigt.
Tycker det är lite tungt och stort (för att bära med sig vid tex gatufotografering) och funderar på ett Nikon 85mm f/1.8G. Genom att sälja mitt zoom kanske jag kan finansiera mitt Nikon 85mm f/1.8 G samt ett Sigma 35mm f/1.4 :)

Känner mig inte motiverad för ett Nikon 85mm f/1.4G pga av priset samt för att 1.8G har i princip fått samma goda omdöme men till en 1/3 av priset.

Finns det någon som har/har haft både ett nikon 70-200 f/2.8 VRII samt ett 85mm f/1.8G som skulle kunna ge mig lite feedback på skilnaderna rent kvalitetsmässigt. Och om 85mm f/1.8G presterar lika bra/bättre än mitt 70-200 mm f/2.8 VRII

MVH

ola

Det är ju lite svårt att jämföra dessa objektiv rakt av. Jag har en AF 85 f1,8 av lite äldre modell och den presterar bra! Skulle dock gärna ha 1,4:an i stället.
Fasta objektiv är ju oftast lite bättre eftersom att det inte behöver kompromissas med brännvidd.
F 1,8 är ju bra, men ändå lite av standard idag på fasta kortare brännvidder i de billigare segmenten. (tänker på 35mm t.e.x)
Lite av mina funderingar bara i ämnet.
 
Jag har 85/1.4G (85/1.8G verkar vara i samma klass) och 70-200 VRII och använder dessa på D800.

Skärpan är bättre hos 85/1.4 på f/2.8 men redan vid f/4.0 är objektiven nästan likvärdiga och vid f/5.6 tror jag att de är svåra att skilja åt.

Bokeh är riktigt fin med 85:an men i mitt tycke är också 70-200 riktigt starkt vid porträtt men sämre på fokusavstånd som är lite längre (+10m) med storbländare.

Kommer du att köra mycket på små bländare? Isf tror jag inte 85:an kommer att ge något lyft rent optiskt däremot är den ju väldigt mycket mindre och lättare vilket säkert underlättar.
 
Kolla historiken i ditt bildarkiv - hur ofta använder du längre brännvidd än 85 mm, och tror du att du kommer sakna det om du gör dig av med zoomen?

Jobbar du mest i studio tycker jag spontant att en fast 85:a borde fungera alldeles utmärkt. Det brukar gå bra att zooma med benen i studiosammanhang :)

Jag skulle definitivt satsa på 1,8:an före 1,4 då den verkar vara i princip lika bra, och det är ganska sällan man (jag) behöver det extremt korta skärpedjupet i den ljusstarkare. Det är ju inte direkt så att man får jättelångt skärpedjup med 1,8 heller ...
 
Tack för alla kommentarer.
Ni tänker lite såsom jag har funderat.
En 85:a i studion känns mer praktiskt, och brännvidd över 105mm används sällan. Något steg fram eller tillbaka så här man fångat in 70mm resp 105mm med sin 85:a.
Dessutom lättare och mindre och mindre uppseendeväckande om man bär den med sig på stan.
Verkar som 85:an presterar bättre på stor bländare dock.
Ändå lite separationsångest att sälja mitt zoom.

// Ola
 
Jag har haft bägge samtidigt men gjort mig av med 85 1,8 af-s G. Allt är ju beroende på vad man fotar men mellan de två skulle jag hellre ha min 70-200. Skärpemässigt är de rätt lika. Visst kan det skilja åt ena eller andra hållet min inget som har någon större betydelse. Det jag uppskattar med mina två zoomar 24-70 och 70-200 är deras överlägsna autofokusegenskaper. 85 1,8 är oerhört bra men som sagt, af omfång och flexibilitet hade mer betydelse för mig. Siktar dock på något ljusstarkt vartefter och Sigmas 35:a som du nämnde ligger farligt till. Du får dock kortare skärpedjup med 85:an men bakgrundsoskärpan med 70-200 tycker jag är väldigt mjuk o fin.
 
Tack för alla kommentarer.
Ni tänker lite såsom jag har funderat.
En 85:a i studion känns mer praktiskt, och brännvidd över 105mm används sällan. Något steg fram eller tillbaka så här man fångat in 70mm resp 105mm med sin 85:a.
Dessutom lättare och mindre och mindre uppseendeväckande om man bär den med sig på stan.
Verkar som 85:an presterar bättre på stor bländare dock.
Ändå lite separationsångest att sälja mitt zoom.

// Ola

Behåll Zoomen då! Du lär ju ha nytta av den i framtiden?
 
Tack för alla kommentarer.
Ni tänker lite såsom jag har funderat.
En 85:a i studion känns mer praktiskt, och brännvidd över 105mm används sällan. Något steg fram eller tillbaka så här man fångat in 70mm resp 105mm med sin 85:a.
Dessutom lättare och mindre och mindre uppseendeväckande om man bär den med sig på stan.
Verkar som 85:an presterar bättre på stor bländare dock.
Ändå lite separationsångest att sälja mitt zoom.

// Ola

Det blir en väldans dyr och klumpig 70-105 mm om du väljer att behålla zoomen (om du alltså sällan går över den brännvidden) ;)
 
Jag köpte nyligen 85/1,8G och är väldigt nöjd! Har inte zoomen så jag kan inte jämföra men... även på full öppning så levererar det väldigt skarpt! Mer än prisvärt skulle jag säga. Har än bara kört just porträtt och studio och det rockar. Ska bli kul att testa det mer allround...
Har svårt att tänka mig att du blir missnöjd. Sedan handlar det om dina fotografiska behov.
 
Behåll Zoomen då! Du lär ju ha nytta av den i framtiden?

Det är precis det jag är rädd för :(.
En 85mmf/1.8 är ju ändå rätt överkomlig.
Men för att skaffa en nytt 70-200 VRII, så får man gräva extra långt ner i fickan :)

Lutar år att spara till en 85:a och köra linserna parallellt. Tiden får visa om zoom:et är överflödigt eller ej.
 
Kikar man på dina bilder ser det ut som att du kör mycket på små bländare och då skulle "enda" vinsten vara att 85:an är lättare. Jag skulle tveka att sälja 70-200. Spara och köp 85:an också, då kan jämföra och själv avgöra om du ska sälja 70-200.
 
Jag köpte nyligen 85/1,8G och är väldigt nöjd! Har inte zoomen så jag kan inte jämföra men... även på full öppning så levererar det väldigt skarpt! Mer än prisvärt skulle jag säga. Har än bara kört just porträtt och studio och det rockar. Ska bli kul att testa det mer allround...
Har svårt att tänka mig att du blir missnöjd. Sedan handlar det om dina fotografiska behov.

Hade tänkt använda linsen till just det. Porträtt i studiomiljö.
Känns som att 85:an är ett mycket bra köp
 
Kikar man på dina bilder ser det ut som att du kör mycket på små bländare och då skulle "enda" vinsten vara att 85:an är lättare. Jag skulle tveka att sälja 70-200. Spara och köp 85:an också, då kan jämföra och själv avgöra om du ska sälja 70-200.

Precis. Du har rätt. Känns som ett bra förslag. Känner mig mycket tveksam att göra mig av med zoom:et.
Det ända som motiverar är ju att kunna köpa en 85:a f/1.8G och Sigmas 35:a f/1.4

Men, men. Man kan ju inte få allt.
Men som sagt, zoom:et är grymt bra och är riktigt nöjd.
Får väl hoppas på att det dyker ner en extra check i brevlådan en dag :)
 
Hade tänkt använda linsen till just det. Porträtt i studiomiljö.
Känns som att 85:an är ett mycket bra köp

Helt klart mycket glugg för pengarna!! Och då kör jag bara i naturligt ljus, lite högre ISO och ändå... Mycket bra! Även på 1,8, där är utmaningen mer att få skärpan rätt men det funkar också.
Tycker idén ovan va bra. Behåll din zoom och köp 85:an. Efter en stund kan du avgöra ditt behov.
 
Hej!
Jag ägde en 80-200 2:8 för många år sedan. Jag älskade det objektivet, men så kom annat emellan så jag sålde det....DET ångrade jag ända tills jag för ett år sedan återigen köpte ett 70-200 2:8 VR2. Det är tungt och ibland orkar jag inte släpa på det, men mitt råd är: Sälj det inte. Spara ihop och köp 85:an också.
// Magnus
 
Om man ändå ska spara hade jag starkt funderat på att spara ihop till den där 35 f/1.4 an och kört vidare på zoomen. Min användning är annorlunda men möjligheterna till längre brännvidd, VR och en riktigt snabb AF gör det väldigt användbart.
 
Om man ändå ska spara hade jag starkt funderat på att spara ihop till den där 35 f/1.4 an och kört vidare på zoomen. Min användning är annorlunda men möjligheterna till längre brännvidd, VR och en riktigt snabb AF gör det väldigt användbart.

35:an f1.4 är ett trevligt men fruktansvärt tungt objektiv. 85G f1.8 väger förvånansvärt lite.

/Karl
 
Måste du ha G?
Köp ett äldre begagnat 85/1,8 AF.
Jag gav 1500 för mitt men det var några år sedan o den digitala eran verkar ha tryckt upp priserna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.