Annons

Nikon 500/4

Produkter
(logga in för att koppla)

Pentapix

Aktiv medlem
Jag börjar snegla på ett bättre tele, jag går från Tamron 400/4, och sneglar på Nikon 500/4 av någon variant. Hittar jag nå´t begagnat så lär det vara en tidigare version som passar börsen bäst. Jag plåtar natur/djur, inte fågel, med D300 hus. Vad jag är lite tveksam till är väl egentligen vikten, runt 6 kg om jag inte missminner mig. Ställt mot det jag använder idag på drygt 2 kg så ser jag ju nackdelar då det "alltid" bärs med 3-bens-stativ åxå. Så jag söker efter erfarenhet eller kunskap om någon av modellerna. Allt av intresse. /// Daniel

500/4 är en synnerligen uppskattad konstruktion, oavsett om det står Canon eller Nikon på den, men den är också synnerligen svår att hitta begagnad för det mesta. Möjligen att det är lättare nu i kristider ...

Nikon har inte haft bildstabilisering på sin 500mm förrän i dess senaste inkarnation, och den går knappt ens att få tag på ny. Den tidigare AF-S-versionen är nog minst lika bra optiskt, men var mycket dyrare i inköp, så det är nog inte så mycket att hoppas på billiga begagnatpriser för den.

Det billigaste du eventuellt kan hitta är 500/4 Ai-P - en 500mm med manuell fokusering och chip så att all exponeringsmätning fungerar. Den säljs nog för under 20K för det mesta. Vikten är nog inte högre än 5000g på något modernt 500mm.

Nikon Nikkor AF-S 500mm f/4G ED VR

Vi fick vänta på våran 500mm i 5 månader men när den äntligen kom så var den efterlängtat i bra ljus så går den att köra på frihand men oftas så sitter enbenaren på. motljusbilder så är den grym men brorsan tycker den är för långttele han vill ha 200-400mm/4 och jag saknar 2.8 bländare för jag tycker att skärpan släpper snyggare och bättre med 2.8. Så förra helgen var jag på fotomässan och tog bilder med 400/2.8 200-400/4 och med 500/4 och mitt val är klart 400/2.8 är den glugg för mig som gäller så då står man i kö igen, och brorsan ska ha 200-400mm /4 för han är en zoomkille.

Vi fick vänta på våran 500mm i 5 månader men när den äntligen kom så var den efterlängtat i bra ljus så går den att köra på frihand men oftas så sitter enbenaren på. motljusbilder så är den grym men brorsan tycker den är för långttele han vill ha 200-400mm/4 och jag saknar 2.8 bländare för jag tycker att skärpan släpper snyggare och bättre med 2.8. Så förra helgen var jag på fotomässan och tog bilder med 400/2.8 200-400/4 och med 500/4 och mitt val är klart 400/2.8 är den glugg för mig som gäller så då står man i kö igen, och brorsan ska ha 200-400mm /4 för han är en zoomkille.

Även om nu 400:an är ett steg ljusstarkare, så bör du nog räkna med att använda även den på enbensstativ (minst) :) 200-400:an går bättre att handhålla, men även den är tung.

/afe

Tack för kommentarer. Ja ett 500/4 P skulle funka helt OK då jag klarar mig bra med manuellt. Det är synd att det inte satsas på konstruktionen 400/4 hos Nikon, den ger en vikt runt 2-3 kg, & är en bra komination av OK brännvidd/ljusstyrka/vikt. En 400/2,8 hade jag tveklöst klassat som bästa val om det inte var för vikten. Det råkar inte finnas nån schysst länk till bilder tagna med 500/4 P? /// Daniel

Tack för kommentarer. Ja ett 500/4 P skulle funka helt OK då jag klarar mig bra med manuellt. Det är synd att det inte satsas på konstruktionen 400/4 hos Nikon, den ger en vikt runt 2-3 kg, & är en bra komination av OK brännvidd/ljusstyrka/vikt. En 400/2,8 hade jag tveklöst klassat som bästa val om det inte var för vikten. Det råkar inte finnas nån schysst länk till bilder tagna med 500/4 P? /// Daniel

Det finns som sagt en utmärkt 200-400mm f/4 som rent skärpemässigt förmodligen är bättre än canons 400/4DO (om än något tyngre). 500/4P är en mycket ovanlig optik, men här finns några exempel: http://www.pbase.com/cameras/nikon/500_40p_if_ed

/afe

En variant till är att göra som jag, och köra med 300/2,8 med 1,4 eller 1,7x converter vid behov. Med 1,4:an behöver man inte blända ner för att få bra skärpa, och då väger det inte sååå himla mycket :)

/afe

Previews bara...

Det råkar inte finnas nån schysst länk till bilder tagna med 500/4 P? /// Daniel

Här.

Lejonen och leoparden med Nikon ED 500/4 P (och enbenstativ, Nikon D2X).

Wild dogs med Tamron SP 400/4 med den tillhörande extendern 1.4x (och Nikon F100, Fujichrome Provia 100F, tyvärr taskig scanning med blåstick :( ).

Bilderna är previews så man kan inte avläsa bildkvaliten, jo det blir skarpt.

Köp Nikon ED 500/4 P om du hittar den begagnad, du lär inte i bli missnöjd. Jag betalade cirka 12.000:- när jag hittade den i fotosidans annonser, renoverade dessutom bajonetten (var sliten o med glapp) för några tusen.

Skaffa samtidigt ett extremstadigt stativ för längre slutartider, steget från 400 till 500 är betydligt mer vibrationskritiskt än vad man tror.

En variant till är att göra som jag, och köra med 300/2,8 med 1,4 eller 1,7x converter vid behov. Med 1,4:an behöver man inte blända ner för att få bra skärpa, och då väger det inte sååå himla mycket :)

/afe

Onekligen finns det bra bra köp att göra bland beggade 300, dock blir max 600 mm lite för kort för mig./// Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar