Annons

Nikon 300/4,0 Vr

Produkter
(logga in för att koppla)

Bollero

Aktiv medlem
Är det någon som vet om Nikon släpper en sådan optik inom en snar framtid? Skulle garanterat bli en storsäljare/Bosse.

Det vore ju trevligt, ännu trevligare vore AF-S 400/5,6 (VR). Kan inte fatta att inte Nikon har en redan.

Det borde komma en VRII variant, förhoppningsvis till ett billigare pris också, VR makrot blev ju billigare än föregångaren, så varför inte denna också, isåfall kommer även jag bli intresserad, då tillsammans med en 1.4 extender för att få ett prisvärt natur-tele.

Annars så står ett prisvärt AF-S 400/4(5.6) VRII högt på min önskelista.

/kent

Tiden går.....

Jag hittade denna gamla tråd. Inget, absolut inget verkar hända. Är det samma läge om ytterligare 4 år?

Nej, nu är det bara kraftigt försenat, om fyra år är det en total förbannad katastrof om det inte har kommit ;-)

Nikon visar inte direkt att de bryr sig om vad kunderna vill ha... Har man kommit såpass långt in i ett system att man har objektiv i 10-14 000 kr klassen ser de nog det som att man är så fast i systemet att man inte byter ändå.

Känns nästan som att man borde byta till Canon eftersom dem verkar vara ganska många steg framför Nikon i utveckling av kameror och objektiv.

Känns nästan som att man borde byta till Canon eftersom dem verkar vara ganska många steg framför Nikon i utveckling av kameror och objektiv.

Det tycker jag inte man kan påstå. Vill man ha vissa specifika objektiv kan förstås det ena eller andra märket vara bättre. Att Canon skulle "vara ganska många steg framför Nikon" är däremot fullständigt felaktigt.

Nja, den anledning som finns är väl i så fall utbudet av objektiv. Om de sedan är bättre, tja det får någon annan avgöra. Fler är de definitivt.

Där är du inne på fel spår. Kolla exempelvis på sensortesterna på DxOMark där det bara är Nikon och mellanformatare bland de 10 bästa sensorerna. En kommentar jag läste på DxOMark sammanfattar det hela riktigt bra - "I think you'll find it's around the other way. Canon is a marketing powerhouse - they probably spend more advertising than Nikon even makes in a year. This is the #1 reason why everyone wants Canon cameras. When the company with the biggest marketing budget also uses the best sensors then DXOmark will no longer go against the grain."

http://www.dxomark.com/index.php/Publications/DxOMark-Reviews/Canon-EOS-1D-X-Review/Comparisons

Jag hittade denna kommentar i en tidigare tråd:
"Det tycks vara så att om man vill ha optiskt högklassiga långa teleobjektiv till Nikon med ett moderat pris så finns det alltid en hake. 300:an saknar VR, 80-400:an är inte tillräckligt vass och behöver hottas upp , Sigmaobjektiven håller varierande kvalite och Tamronen 200-500 som är bra opiskt är i övrigt hopplöst gammalmodig. Det återstår att återvända till soffan och avvakta. "
Min reflektion: Åren de går medan det är något som Nikon inte förstår!

Jag hittade denna kommentar i en tidigare tråd:
"Det tycks vara så att om man vill ha optiskt högklassiga långa teleobjektiv till Nikon med ett moderat pris så finns det alltid en hake. 300:an saknar VR, 80-400:an är inte tillräckligt vass och behöver hottas upp , Sigmaobjektiven håller varierande kvalite och Tamronen 200-500 som är bra opiskt är i övrigt hopplöst gammalmodig. Det återstår att återvända till soffan och avvakta. "
Min reflektion: Åren de går medan det är något som Nikon inte förstår!

Håller med dig fullständigt Robban! Tänk det är nio år sedan jag startade tråden!!
Bo Lundström

Jo, nog är det fel på tideräkningen...Nikons..

För det var i maj 1997 som C***n släppte sitt 300/4,0 med bildstabilisering. Det är faktiskt mer än 15 år sedan...
Och dessutom har de ett 400/5,6...
Så snart får Nikon faktiskt tänka på amatörer som är villiga att lägga en slant på sin hobby, men kanske inte så mycket som ett 300/2,8 kostar, eller så får man helt enkelt acceptera läget och byta till det märke som har de prylar man vill ha. Fast om Tamron, Sigma eller Tokina skulle vakna så vore det ju ett allternativ.

/Anders

Det är jäkligt trist att Nikon inte skapar en serie mellan 18-55 plastskrot och "kilopris som guld"

Canon har några riktigt fina mellanklassobjektiv som "alla" Nikonägare suktat efter i åratal.

Nu kom ju 70-200/4 äntligen, återstår att se om det håller måttet.

Förstår inte riktigt detta forum.
Den 300/4 AF-s som finns idag är nästan lika skarp som 300/2,8 och som kostar 4 ggr mer.
Om det kommer en uppgradering av 300/4,0 med VR så kommer den troligen att kosta bra mycket mer än dagens, som kostar under 12 000:-.
Jämför man med Nikons övriga teleobjektiv (prismässigt) så är 300/4,0 ett riktigt fynd och kvalitetsmässigt så är den inte långt efter (iallafall vid bl 5,6 8 och 11).
Det finns väl andra Nikonobjektiv som borde prioriteras, ex v 80-400 som ju är riktigt dålig över 300 mm.

Jag har sällan behövt VR på mitt Canon 400 f5.6, jag har så snabba tider att ingen stabilisering behövs. Dessutom är det inte självklart att bildkvalitén är lika bra efter att objektivet byggts om för att få IS/VR/OS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar