Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 24mm 2.8 AF-D

Produkter
(logga in för att koppla)

stroemme

Medlem
Jeg har kjøpt et begagnad Nikon 24mm 2.8 AF-D. Objektivet ser bra ut kosmetisk, men jeg reagerer på at det er en del slark i fokuseringsmekanismen. Selger hevder at alle D objektiver fra Nikon har denne slarken. Før jeg returnerer objektivet vil jeg gjerne høre med ¨de av dere som har erfaring med Nikons D objektiver om dette stemmer.

Jeg har kjøpt et begagnad Nikon 24mm 2.8 AF-D. Objektivet ser bra ut kosmetisk, men jeg reagerer på at det er en del slark i fokuseringsmekanismen. Selger hevder at alle D objektiver fra Nikon har denne slarken. Før jeg returnerer objektivet vil jeg gjerne høre med ¨de av dere som har erfaring med Nikons D objektiver om dette stemmer.

Har inte använt deras AF-D-objektiv, men mina AF-S-objektiv är det inget större glapp att tala om på.

Är det stort glapp på objektiv ifrån Nikon eller Canon så är det troligaste att de är utslitna och i behov av service eller reparation.

Jag köpte Nikkor af-d 24mm 2.8 och det är glappt i fokuksringen. Mitt gamla 35mm af-d 2.0 var likadant men blev glappare med tiden. Det fungerar dock perfekt sålänge man kör auto-fokus, ska man fokusera manuellt så stör det en hel del tyvärr.

Vill man ha en mjuk och fin fokus för manuell fokusering så ska man satsa på de äldre Nikkor Ai-s objektiven.

Har inte använt deras AF-D-objektiv, men mina AF-S-objektiv är det inget större glapp att tala om på.

Är det stort glapp på objektiv ifrån Nikon eller Canon så är det troligaste att de är utslitna och i behov av service eller reparation.

Glömde skriva detta; Ett enkelt tips om du vill jämföra hur det känns med "normala" Nikon-objektiv är att gå in till någon fotohandlare eller elektronikkjedja och testa hur nya Nikon-objektiv känns i fokusringen.

Jag köpte ett begagnat 20/2.8 som slamrar lite ibland. Fokuseringen är det dock inget fel på. Har ett par AF-D som köpts nya och de slamrar inte.

Inget av dem har mer glapp i fokusringen än gamla helmanuella objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar