Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 18-35/3,5-4,5 eller 18-70/3,5-4,5

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxieboy

Aktiv medlem
Hej är det någon som kan svara på vad jag förlorar på at gå från ett objektiv med
18-35/3,5-4,5 till ett med 18-70/3,5-4,5?

Jag har ett av de förstnämda i skick som nytt och kan köpa ett av de sistnämda för 1800:-
Skall man byta upp sig, eller byter man ner sig?

Jag använder mitt 18-35 innomhus och har ett äldre 35-70/2,8 som jag brukar ha till porträttfoto.

Skall man sälja de befintliga två och ändå bli nöjd med 18-70:an?

Jag kan inte säga hur de två vidvinklarna är jämfört med varandra då jag inte använt dem. 18-70 har gott rykte, så du skulle säkert bli lika nöjd där. En sak du förlorar är möjligheten att använda gluggen på filmhus. Men för porträttfoto är det absolut ett nerköp att gå från 35-70 med största bländare 2,8 till 18-70 med 4,5. Jag skulle behållt grejerna.

Håller med Mattias; behåll de gluggar du har. 18-35:an är ganska fin (har en själv) och 35-70/2.8 är mycket bra.

Skönt att ni låter så övertygade, det ger mig ro i kroppen. Jag tror jag behåller dem jag har och struntar i 18-70;an. Fast min 35-70/2,8D är lite seg. Skall man skicka den på service? Hjälper det? Kostar det nå't? Någon med erfarenhet från Nikon Service?

Jag kommer väl att köpa en 17-55mm/2,8 när priset har sansat sig lite.

Det är ju inte så överväldigande i kvalitet hellre enligt recensionerna.
35-70mm/2,8 är jätteskarpt objektiv men jag tycker att den fokuserar lite för långsamt efter att ha testat och jämfört med ett AF-S objektiv.

Men som sagt får man nys om ett 17-55/2,8 för 6.000 eller typ halva nypriset, då slår jag till.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto