Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 18-200 eller Sigma 100-300?

Produkter
(logga in för att koppla)

teinvall

Medlem
Tänkte ställa min första fråga på detta forum. Jag har en D70s som jag haft nu i fyra månader utrustad med kitobjektivet 18-70. Om en månad ska jag till Barcelona för att se Formel 1 loppet där och skulle gärna vilja få med mig några trevliga bilder hem men de känns som att jag kommer lite långt ifrån med mitt 18-70.

Ska jag satsa på ett nytt Nikon 18-200 VR eller ett begagnat Sigma 100-300?

Sigma objektivet är ju stort i jämförelse men det är kankse värt sin storlek?
 
Sigmat är stort men du lär få betydligt bättre bildresultat. Vad är viktigt för dig? Extremt bra bilder, eller ett lätt och smidigt objektiv, som säkert ger skaplig bildkvalité det också.
 
Sigmat är överlägset, rent optiskt. Däremot ger ju 18-200:at hyfsat bra bildkvalitet, om man får ett bra exemplar och det fungerar ju som allroundobjektiv, medan du får ha med ditt 18-70 åxå, om du väljer Sigmat.

För min del hade jag valt Sigmat av dessa två. Sigma 70-200/2.8 med en eventuell 1.4x teleconverter kan åxå vara ett alternativ.
 
Sigma 100-300 finns som nytt (och det finns att köpa) kring 9 papp och är ett utmärkt objektiv, men tungt. Nikkor 18-200VR kostar kring 9000:- men finns inte. Dessutom kan man inte jämföra de heller. Sigmat är best som tele. Nikkor är bra men inte bäst på annat en VR, punkt.
/Fred
 
"Nikkor 18-200VR kostar kring 9000:-...."

Nej, riktigt så illa är det inte. De flesta har satt priser runt 6800:- på det, och det lär de få stå för också, eftersom de har köer av folk som de bundit sig för de priserna till.

Men, förvisso, det vore rätt kul om de funnes också...
 
Eftersom du redan har kitobjektivet som är ett utmärkt objektiv så hade jag tveklöst satsat pengarna på sigmat,för att senare kompletera med en 1,4x konverter.
 
Jag har Tamron 18-200 och Sigma 100-300.Mellan dessa två är Sigman helt överlägsen.Jag har köpt det för fåglar och för tävlingsbilar.Valet är helt klart Sigman om man vill ha resultat.
 
Formel 1 San Marino

jag åker till san marino, europe grand prix, F1 om 2 veckor, med mig tar jag ett 80-200/2.8
Eftersom jag kommer vara så nära banan skippar jag konverter.

Jag kan återkomma med resultat och erfarenhet! För mig blir der "first timer".
 
elgenper skrev:
"Nikkor 18-200VR kostar kring 9000:-...."

Nej, riktigt så illa är det inte. De flesta har satt priser runt 6800:- på det, och det lär de få stå för också, eftersom de har köer av folk som de bundit sig för de priserna till.

Men, förvisso, det vore rätt kul om de funnes också...
Jo, du har rätt. Jag tänkte på något annat och säkert var jag trött. Sorry. Men, ändå är det mycket pängar jämfort med mitt alternativ: Sigma 150/2,8 + 1,4X telekonverter. Ligger på 7,3K och de finns.
Vore intressant att veta vad det nya Sigma 70.200/2,8 s.k Macro kommer att kosta.
/Fred
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.