Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 17-35; Autofokusen hakar upp sig!

Produkter
(logga in för att koppla)

vka-skellefteå

Avslutat medlemskap
Köpte kring jul en begagnad nikon 17-35:a till ett rikigt bra pris.
Fungerade perfekt till en början men efter en tids användning började autofokusen lägga av eller "haka upp sig" vid vissa tillfällen. Lägger man örat till objektivet kan man höra att motorn går, men linserna rör sig inte alls.
Speciellt om man försöker fokusera i lite mörkare fält, skuggor mm är risken större att detta inträffar.

Av en ren tillfällighet fick jag höra om ett par andra 17-35:eek:r som hade precis samma problem. Nu ställer jag frågan till objektivkunniga medlemmar på fotosidan; är detta en utbredd sjukdom bland dessa objektiv eller har det bara råkat drabba dessa tre gluggar?

/andreas nilsson

Som Erik nämner kan detta drabba vilka autofokusobjektiv som helst. Men det är också välkänt att motorn på tidiga 17-35:eek:r har en benägenhet att lägga av. Det ska kännetecknas av motorn "skriker".

Hade jag varit i din situation hade jag skickat objektivet till Lasses Kameraservice för en koll.

lasses kameraservice ja. Kanske borde man låta någon titta på det innan det lägger av helt. För det borde väl inte vara några problem att åtgärda? vad jag försår verkar det ju vara ett ganska vanligt problem...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto